IPEX: Heidelberg var blant de første som arrangerte pressekonferanse under årets Ipex. George Clarke, Heidelbergs direktør for UK, mente at digitaltrykk ofte overselges, og han stilte spørsmål om hvor grensene egentlig går for om man bør velge digitaltrykkteknologi fremfor offset. – Og hvorfor ikke tenke på en Anicolor til markedet for 500 til 2000 eksemplarer, spurte George Clarke, som også undret seg om årets Ipex egentlig er «Web-to-Print-Ipex».
Og det er vel et interessant spørsmål, synes AGIs Lis Lykke. For uten en effektiv arbeidsflyt – og dermed også et effektivt web-to-print-system, er det fullstendig likegyldig om man produserer med den ene eller den andre teknologi, poengterer hun.
Bernhard Schreier, direktør for Heidelberg-konsernet, la vekt på at Heidelberg har utviklet seg fra å være en maskinleverandør til å være et fullservice-selskap med profesjonell konsulentbistand. Det må bety at de også vil kunne rådgi om digitalproduksjon når det er det rigtige valget for en produksjonsbedrift. Schreier uttalte at Heidelberg forventer å ha funnet den riktige digitale partner innen utgangen av året. Dessuten la han til at målet for Heidelberg er å bli markedsleder innenfor kombinasjonen digitaltrykk/offset, men ikke nødvendigvis innenfor de to teknologiene hver for seg.