Digitaltrykk selger mest etter IPEX

Etter IPEX har arrangørene samlet inn tall for besøkende, investeringer, interesser og andre relevante områder. Tallene viser at digitaltrykk er det viktigste investeringsområdet de neste tolv månedene, etterfulgt av kreative tjenester, arkoffset, pressehåndtering, ferdiggjøring, emballasjetrykk, web-to-print og storformatproduksjon. Digitaltrykk nådde en klar førsteplass over investeringsområder, med 44 prosent, fulgt av arktrykk med 23 prosent og ferdiggjøring med 22,9 prosent. Nedenfor er en sammenligning av investeringsområdene, med tall både fra i år og fra 2006.

2010
Digitaltrykk – 44%
Arktrykk – 23%
Ferdiggjøring – 22,9%
Førtrykk – 20%
Fargestyring – 18%
Papir – 17,6%
Design og kreative løsninger – 17,2%
Inkjet – 16,3%
Digital arbeidsflyt – 16,2%
Emballasjetrykk – 16,1%
Forbruksvarer – 13,2%
Storformat – 12,8%

2006
Digitaltrykk – 35,6%
Ferdiggjøring – 29,2%
Arktrykk – 28,8%
Førtrykk – 23,6%
Fargestyring – 21,2%
Design og kreative løsninger – 17,9%
Papir – 17,5%
Digital arbeidsflyt – 16,2%
Emballasjetrykk – 15,8%
Forbruksvarer – 13,6%
IT-systemer – 11,2%
Brukt utstyr – 9,1%

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Samarbeidet mellom Koenig & Bauer og Durst bærer frukter

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Koenig & Bauer Durst GmbH hadde nylig verdenspremiere på den moduloppbygde VariJET 106. Det er en digital arkmaskin for kartongmarkedet. Den er, som firmanavnet antyder, utviklet i et fellesskap mellom trykkerileverandøren Koenig & Bauer og Rolls Roycen blant storformatprintere – Durst.

Publisert av: 

Future Book Forum 2021: Transformering av den trykte boken gjennom bærekraftig innovasjon

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressebilde

Bærekraft blir viktigere og viktigere for alle aktører i bokbransjen. Med det økte fokuset på bærekraft handler årets Canon Future Book Forum om å fremme bærekraftig innovasjon i alle deler av forlagsbransjen – fra hvordan bøker produseres, distribueres og er tilgjengelige for deres avtrykk på vår hverdag.

Publisert av: 

Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: