Kodak ansatte ny Nordic Channel Manager, eller nordisk forhandleransvarlig, i november. Stillingen er nyopprettet i forbindelse med at Jens Cronval i fjor valgte å begynne hos Heidelberg. AGI har snakket med den nyansatte forhandleransvarlige, Pernille Olsen, som kommer fra IT-sikkerhetsbransjen. Den 37-årige damen jobbet sist hos programvareselskapet Symantec, med ansvaret for distributører i Danmark, Norge og Island. I Kodak får hun i tillegg ansvaret for Sverige og Finland samt de baltiske landene.
Hvorfor har du søkt deg til den grafiske bransjen, som jo er sterkt rammet av finanskrisen?
– Det var mulighetene for igjen å arbeide med kanalsalg som fanget min interesse. IT-bransjen er også preget av krisen og rammes av konsolideringer, nedskjæringer og avvikling, så den grafiske bransjens utfordringer er ikke nye for meg, sier Pernille Olsen.
Hva blir de største utfordringene som forhandleransvarlig i Kodak?
– Den største utfordringen i starten er å bli kjent de nye produktene og bransjen. En annen utfordring blir å arbeide med de baltiske landene, som er et nytt område for meg. Men det blir spennende, og jeg synes det er interessant med de kulturelle forskjellene. Også mellom de nordiske landene eksisterer det forskjeller som det er viktig å forstå når man arbeider på tvers av landegrensene.
Et av målene Kodaks nye Channel Manager har satt seg, er å besøke samtlige forhandlere minst en gang de neste tre månedene. Med andre ord; ingen tvil om at hun vektlegger sterkt å bygge relasjoner med markedet.
– Min viktigste oppgave er at hjelpe Kodaks forhandlere med å utvikle sin virksomhet. Det kommer til å foregå i en tett dialog, og det gleder jeg meg til, avslutter Pernille Olsen.
Den nye jobben vil medføre en del reiseaktivitet for Pernille Olsen, men når hun har fri, skal det fremdeles være tid til triatlon og kajakkpadling. Hun kommer til å ha Kodak-kontoret i Danmark som base for sine aktiviteter.