Bong i tøft marked

PUBLISERT: 25 november 2010
OPPDATERT: 25 november

Bongs omsetning i tredje kvartal oppgis å være SEK 418 millioner. Svekkelsen av euro påvirket konsernets omsetning negativt, men justert for valutakursendringer økte omsetningen med 9 prosent sammenlignet med 2009. Salget av Propac økte med 22 prosent, og selskapet melder at ordreinngangen for fjerde kvartal av gaveposer og polstrede poser har vært tilfredsstillende.

Resultatet ble svekket med rundt 1 million kroner i perioden på grunn av omstillingskostnader i de nordiske landene, og med rundt 15 millioner svenske kroner knyttet til transaksjonskostnader i forbindelse med fusjonen med Hamelins konvoluttdivisjon. Endringer i ferdigvarelageret påvirket resultatet i negativ retning med om lag 1 million SEK. Resultat endte til slutt på -18 millioner svenske kroner.

Bong opplyser at etterspørselen i det europeiske konvoluttmarkedet ble svekket betydelig i perioden, sammenlignet med første halvår. Tilpasning av lagerbeholdningene hos flere av kundene har påvirket etterspørselen negativt. Bongs vurdering er at volumene i markedet var noe lavere enn tilsvarende kvartal i 2009.

– Når vi nå slås sammen med Hamelins konvoluttaktiviteter, skaper vi et sterkt selskap som er sterkt posisjonert for den nye markedssituasjonen, heter det fra selskapet. De mener at de to selskapenes salgsorganisasjoner, tilstedeværelse i markedet og produksjonsressurser i stor grad utfyller hverandre. – Det nye selskapet, som vil hete Bong, har en unik styrke fordi det er til stede i de store markedene i England, Frankrike, Tyskland og Norden. Med en omsetning på omtrent 3,5 milliarder svenske kroner får Bong en stabil plattform for å tilby kundene god service og møte nye kundebehov, samt fortsette å utvikle den raskt voksende Propac-porteføljen, poengteres det fra Bong.

Les videre

ORAFOL vil produsere klimabeskyttelsesfilm

Orafol har kjøpt en eierandel i den belgiske spesialfilmprodusenten Group Michiels Advanced Materials (Group M.A.M.) med mål om å kjøpe 100 % av selskapet i løpet av de kommende årene.
orafol_01

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Scandinavian Print Group kjøper opp digitaltrykkeri

Direktøren i Scandinavian Print Group (SGP), Esben Mols Kabell, bekrefter at de har kjøpt det danske digitaltrykkeriet PrinfoParitas.
esben_SGP-1

Epson kjøper opp Fiery – setter fart på digitaliseringen

Epson kjøper opp amerikanske Fiery, eksperter på digitale front-end-løsninger og arbeidsflytløsninger for trykkeribransjen.
HeroBannerDifferenceV2_2-e1701283123527

Siste nytt

Vellykket norsk-svensk union

Ålgård Offset-eide Printagon Graphics ble startet i 2013 av noen tidligere ansatte i Aller Tryck og JMS som så en fremtid for det mangeårige ukeblad-trykkeriet og et behov for rotasjonstrykk i Sverige. Siden har det vært både oppturer og nedturer.
Printagon 3

Scanpack 2024 overtraff forventningene, sier fornøyde utstillere

Scanpack feirer 60 år og er sterkere enn noen gang. Nord-Europas ledende emballasjemesse trakk flere besøkende og utstillere i år enn i fjor – og reaksjonene var overveldende positive, ifølge Svenska Mässan.
60-arx

ORAFOL vil produsere klimabeskyttelsesfilm

Orafol har kjøpt en eierandel i den belgiske spesialfilmprodusenten Group Michiels Advanced Materials (Group M.A.M.) med mål om å kjøpe 100 % av selskapet i løpet av de kommende årene.
orafol_01

Trygve Walle er ansatt som forretningsutvikler innenfor storformat hos Canon Norge

Trygve Walle skal jobbe som forretningsutvikler for Canon Norge innenfor storformat og være spesialist på applikasjoner.
Pressemelding_Trygve Walle til Canon