Delte meninger om nytt PDF-format

PUBLISERT: 28 januar 2011
OPPDATERT: 21 mars

n46513 - wwf_pdf_web

Verdens villmarksfond, WWF, har lansert et PDF-format som kun kan leses på skjerm. Ifølge WWF er det snakk om et «grønt» filformat, der hensikten er å stoppe mengden av unødvendige utskrifter og skape bevissthet rundt bruken av papir. Formatet er en del av kampanjen med slagordet «Save as WWF, Save a Tree» og er en enkel fremgangsmåte for å bidra til å redde verdens skoger, heter det fra organisasjonen. Kampanjen er imidlertid blitt sterkt kritisert av blant annet den britiske foreningen Two Sides, som arbeider med problemstillinger knyttet til bærekraft og miljø. En av deres hovedsaker er knyttet til myter om papirforbruk som miljøforurenser, og den utbredte oppfatningen om at skjermlesing er mer miljøvennlig enn lesing på papir.

– WWF gjør seg skyldig i uttalelser som bygger på to usanne forutsetninger, hevder Martyn Eustace (bildet), leder for Two Sides. – For det første, at papirindustrien reduserer verdens skoger, og for det andre, at lesing på skjerm er bedre for miljøet. – Skog er en fornybar ressurs, og trykking på papir er definitivt en av de mest miljøvennlige metodene for kommunikasjon, forutsatt at det håndteres riktig. WWF gjør mye bra, men det er farlig å antyde at elektronisk kommunikasjon går fri i miljøspørsmålet, sier han.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1

Bildekavalkade fra Sign, Print & Promotion Del 2

Vi har samlet flere bildeglimt fra Sign, Print & Promotion-messen 2025. Neste messe arrangeres om to år, så sett av 17.-18. mars 2027 i kalenderen allerede nå. Vi sees!
Bildekavalkade