Delte meninger om nytt PDF-format

PUBLISERT: 28 januar 2011
OPPDATERT: 21 mars

n46513 - wwf_pdf_web

Verdens villmarksfond, WWF, har lansert et PDF-format som kun kan leses på skjerm. Ifølge WWF er det snakk om et «grønt» filformat, der hensikten er å stoppe mengden av unødvendige utskrifter og skape bevissthet rundt bruken av papir. Formatet er en del av kampanjen med slagordet «Save as WWF, Save a Tree» og er en enkel fremgangsmåte for å bidra til å redde verdens skoger, heter det fra organisasjonen. Kampanjen er imidlertid blitt sterkt kritisert av blant annet den britiske foreningen Two Sides, som arbeider med problemstillinger knyttet til bærekraft og miljø. En av deres hovedsaker er knyttet til myter om papirforbruk som miljøforurenser, og den utbredte oppfatningen om at skjermlesing er mer miljøvennlig enn lesing på papir.

– WWF gjør seg skyldig i uttalelser som bygger på to usanne forutsetninger, hevder Martyn Eustace (bildet), leder for Two Sides. – For det første, at papirindustrien reduserer verdens skoger, og for det andre, at lesing på skjerm er bedre for miljøet. – Skog er en fornybar ressurs, og trykking på papir er definitivt en av de mest miljøvennlige metodene for kommunikasjon, forutsatt at det håndteres riktig. WWF gjør mye bra, men det er farlig å antyde at elektronisk kommunikasjon går fri i miljøspørsmålet, sier han.

Les videre

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Canon rigger for ytterligere vekst

Canon Norge styrker sitt salgsteam innen digital produksjon og trykkløsninger, og har ansatt Olle Stark som Account Manager for salg av printmedier/ark til både grafisk bransje og kontormarkedet.
Olle Stark

MBL: Lesertall viser fall for papiravisene

Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Nedgangen gjelder også magasiner.
newspaper-1595773_1280

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Siste nytt

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Canon rigger for ytterligere vekst

Canon Norge styrker sitt salgsteam innen digital produksjon og trykkløsninger, og har ansatt Olle Stark som Account Manager for salg av printmedier/ark til både grafisk bransje og kontormarkedet.
Olle Stark

MBL: Lesertall viser fall for papiravisene

Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Nedgangen gjelder også magasiner.
newspaper-1595773_1280

Oppsummerer nytten av automatisering

Summa demonstrerer ikke bare én, men to arbeidsflytløsninger under Fespa. Dette for å vise kundene hvordan de kan effektivisere prosessene sine.
Summa-1024x768