Delte meninger om nytt PDF-format

n46513 - wwf_pdf_web

Verdens villmarksfond, WWF, har lansert et PDF-format som kun kan leses på skjerm. Ifølge WWF er det snakk om et «grønt» filformat, der hensikten er å stoppe mengden av unødvendige utskrifter og skape bevissthet rundt bruken av papir. Formatet er en del av kampanjen med slagordet «Save as WWF, Save a Tree» og er en enkel fremgangsmåte for å bidra til å redde verdens skoger, heter det fra organisasjonen. Kampanjen er imidlertid blitt sterkt kritisert av blant annet den britiske foreningen Two Sides, som arbeider med problemstillinger knyttet til bærekraft og miljø. En av deres hovedsaker er knyttet til myter om papirforbruk som miljøforurenser, og den utbredte oppfatningen om at skjermlesing er mer miljøvennlig enn lesing på papir.

– WWF gjør seg skyldig i uttalelser som bygger på to usanne forutsetninger, hevder Martyn Eustace (bildet), leder for Two Sides. – For det første, at papirindustrien reduserer verdens skoger, og for det andre, at lesing på skjerm er bedre for miljøet. – Skog er en fornybar ressurs, og trykking på papir er definitivt en av de mest miljøvennlige metodene for kommunikasjon, forutsatt at det håndteres riktig. WWF gjør mye bra, men det er farlig å antyde at elektronisk kommunikasjon går fri i miljøspørsmålet, sier han.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: