Heldigital suksess med storformat

PUBLISERT: 26 mai 2011
OPPDATERT: 21 mars
To maskiner bygger til sammen 18 meter i lengderetningen på Vestfjord Grafisk. Foto: Vestfjorden Grafisk.
To maskiner bygger til sammen 18 meter i lengderetningen på Vestfjord Grafisk. Foto: Vestfjorden Grafisk.
Leverandørvalget falt på Xerox, og begge parter er fornøyd med samarbeidet til nå. Til venstre daglig leder Erik Helgesen, til høyre Kjetil Fosstvedt fra Xerox. Foto: Vestfjorden Grafisk.
Leverandørvalget falt på Xerox, og begge parter er fornøyd med samarbeidet til nå. Til venstre daglig leder Erik Helgesen, til høyre Kjetil Fosstvedt fra Xerox. Foto: Vestfjorden Grafisk.

Vestfjorden Grafisk erstattet 50 x 70 cm offset med 18 meter Xerox

Flere grafiske virksomheter har byttet ut sine A3-maskiner med digitale alternativer etter hvert, men er det mulig å kaste sin 50 x 70 offset ut av huset og bli 100 % digitale også på store formater? Svaret er ja, og beviset holder hus i Asker. Vestfjorden Grafisk tok en velkalkulert risiko – og lyktes.

– Inntil i fjor var vi et tradisjonelt offsettrykkeri som drev akkurat som alle andre, med vekselbruk mellom digitaltrykk av mindre formater og opplag og offset til voksne formater og opplagstørrelser, sier daglig leder Erik Helgesen.

Alene uten offset i store formater

– Egentlig hadde det ikke slått oss at vi kunne bli heldigtale og satse alt på en hest, men så dukket det opp en kunde med forespørsel på en meget stor digitaltrykk-kontrakt, og den vant vi. Det ga støtet til å gå hele veien og kvitte oss med offsetutstyret. Det var et enkelt regnestykke. Kontrakten var såpass stor og sikker at vi kunne forsvare å gjennomføre en radikal omlegging av produksjonen. I tillegg ville vi få fordelen av å kunne spesialisere oss 100 % på én produksjonsmetode, og dessuten slippe alt styret med kjemikalier, trykkfarge og renhold. På slutten av fjoråret gikk offsetutstyret ut bakdøra, og vi ble heldigitale. Så vidt jeg vet, er det ingen andre som har gjort noe tilsvarende i Norge når det gjelder formater over A3. Og det har gått over all forventning, sier Helgesen.

Utstyret som tok over for den trofaste offsetpressa, kommer fra Xerox, og toppes av den gigantiske IGen4, som produserer i formater i opptil 33 x 66 cm. Det betyr at Vestfjorden enkelt kan levere digitale 6-sidere i A4. Til sammen strekker de to maskinene i digitalparken seg over 18 meter!

Rask levering er gull verdt

– Hvis opplaget når opp i mange tusen, fins det en grense der vi ikke lenger kan konkurrere prismessig med offset. Til gjengjeld kan vi levere dagen etter, og det viser seg å være en fordel mange kunder setter pris på, forteller Helgesen, som ikke har ambisjoner i retning av å være billigst på alt.

– Vi har oppnådd en langt mer effektiv og automatisert produksjon, og vi sparer mye på redusert svinn og makulatur. Vi har nå på et papirinntak på litt over 80 % av det vi hadde mens vi kjørte offset, noe som tyder på at vi snart er på samme produksjonsnivå som før. Vi kjører mindre opplag, men får flere oppdrag. Dessuten kan vi konkurrere gjennom å levere trykksaker i store formater i meget små opplag, sier Helgesen.

Sterke navn

Mange spennende kunder har funnet veien til Askertrykkeriet, som har fem ansatte, deriblant en egen kreativ leder som leverer idé og designløsninger til kundene.  Få reklamebyråer står på kundelista, men det gjør ikke så mye ettersom direktekundene omfatter navn som Norske Skog, Findus, Ikano Bank, Nycomed og Synsam.

– Vi produserer også digitale trykksaker for enkelte andre trykkerier, men profesjonelle direktekunder er nok mest relevant for vårt heldigitale tilbud, sier daglig leder Erik Helgesen.

Les videre

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Fremtiden for SPG: "Nå aksellererer vi igjen"

Det kan ha vært litt stille rundt Scandinavian Print Group i det siste. Det er en forklaring på det – og det kommer til å endre seg!
Esben_Mols_Kabell

Kreativ fresing og skjæring i fokus

Kongsberg PCS och MultiCam kjører en favoritt i reprise fra fjorårets Fespa og viser hver sin flaggskipsmodell: skjærebordet C24 og CNC-fresen Apex3R.
Kongsberg 2 w

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag