Heldigital suksess med storformat

To maskiner bygger til sammen 18 meter i lengderetningen på Vestfjord Grafisk. Foto: Vestfjorden Grafisk.

To maskiner bygger til sammen 18 meter i lengderetningen på Vestfjord Grafisk. Foto: Vestfjorden Grafisk.

Leverandørvalget falt på Xerox, og begge parter er fornøyd med samarbeidet til nå. Til venstre daglig leder Erik Helgesen, til høyre Kjetil Fosstvedt fra Xerox. Foto: Vestfjorden Grafisk.

Leverandørvalget falt på Xerox, og begge parter er fornøyd med samarbeidet til nå. Til venstre daglig leder Erik Helgesen, til høyre Kjetil Fosstvedt fra Xerox. Foto: Vestfjorden Grafisk.

Vestfjorden Grafisk erstattet 50 x 70 cm offset med 18 meter Xerox

Flere grafiske virksomheter har byttet ut sine A3-maskiner med digitale alternativer etter hvert, men er det mulig å kaste sin 50 x 70 offset ut av huset og bli 100 % digitale også på store formater? Svaret er ja, og beviset holder hus i Asker. Vestfjorden Grafisk tok en velkalkulert risiko – og lyktes.

– Inntil i fjor var vi et tradisjonelt offsettrykkeri som drev akkurat som alle andre, med vekselbruk mellom digitaltrykk av mindre formater og opplag og offset til voksne formater og opplagstørrelser, sier daglig leder Erik Helgesen.

Alene uten offset i store formater

– Egentlig hadde det ikke slått oss at vi kunne bli heldigtale og satse alt på en hest, men så dukket det opp en kunde med forespørsel på en meget stor digitaltrykk-kontrakt, og den vant vi. Det ga støtet til å gå hele veien og kvitte oss med offsetutstyret. Det var et enkelt regnestykke. Kontrakten var såpass stor og sikker at vi kunne forsvare å gjennomføre en radikal omlegging av produksjonen. I tillegg ville vi få fordelen av å kunne spesialisere oss 100 % på én produksjonsmetode, og dessuten slippe alt styret med kjemikalier, trykkfarge og renhold. På slutten av fjoråret gikk offsetutstyret ut bakdøra, og vi ble heldigitale. Så vidt jeg vet, er det ingen andre som har gjort noe tilsvarende i Norge når det gjelder formater over A3. Og det har gått over all forventning, sier Helgesen.

Utstyret som tok over for den trofaste offsetpressa, kommer fra Xerox, og toppes av den gigantiske IGen4, som produserer i formater i opptil 33 x 66 cm. Det betyr at Vestfjorden enkelt kan levere digitale 6-sidere i A4. Til sammen strekker de to maskinene i digitalparken seg over 18 meter!

Rask levering er gull verdt

– Hvis opplaget når opp i mange tusen, fins det en grense der vi ikke lenger kan konkurrere prismessig med offset. Til gjengjeld kan vi levere dagen etter, og det viser seg å være en fordel mange kunder setter pris på, forteller Helgesen, som ikke har ambisjoner i retning av å være billigst på alt.

– Vi har oppnådd en langt mer effektiv og automatisert produksjon, og vi sparer mye på redusert svinn og makulatur. Vi har nå på et papirinntak på litt over 80 % av det vi hadde mens vi kjørte offset, noe som tyder på at vi snart er på samme produksjonsnivå som før. Vi kjører mindre opplag, men får flere oppdrag. Dessuten kan vi konkurrere gjennom å levere trykksaker i store formater i meget små opplag, sier Helgesen.

Sterke navn

Mange spennende kunder har funnet veien til Askertrykkeriet, som har fem ansatte, deriblant en egen kreativ leder som leverer idé og designløsninger til kundene.  Få reklamebyråer står på kundelista, men det gjør ikke så mye ettersom direktekundene omfatter navn som Norske Skog, Findus, Ikano Bank, Nycomed og Synsam.

– Vi produserer også digitale trykksaker for enkelte andre trykkerier, men profesjonelle direktekunder er nok mest relevant for vårt heldigitale tilbud, sier daglig leder Erik Helgesen.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Luth Gruppen: Planlegger stand med CAD

Tekst: Roger Stormo | Foto: Luth Gruppen

Snart er det Sign, Print & Promotion messe, og hos Luth Gruppen har de bygget opp sin stand i et CAD-program og tester å flytte rundt maskinene så alt blir best mulig. Epsons siste modeller og det nyeste Summa skjærebordet er blant de tingene som skal lokke besøkerne.

Publisert av: 

Spesialeffekter hos Ricoh

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilder

Når Sign, Print & Promotion – messen endelig er en realitet så stiller Ricoh med sine kreative trykkpresser og tilhørende softvare som vil pirre de fleste. Vi opplever nå ett marked i stor endring etter nedstengingen, trykkvolumer går ned så det å tilføre økt verdi til trykksakene kommer til å bli fokus i årene som kommer sier Eivind Karfjell, salgssjef hos Ricoh Norge Graphic Communications. 

Publisert av: 

Kommer fra Danmark med Kongsberg

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

Blant våre utstillere på den kommende Sign, Print & Promotion-messen på Xmeetingpoint, Hellerudsletta 20-21. oktober vil du stifte bekjentskap med den danske firmaet Artwork Systems Nordic A/S. De distribuerer skjærebord fra Kongsberg Precision Cutting systemer og programvare samt CDI fra Esko.

Publisert av: 

Xaar med nytt printhode

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

En ledende leverandør av printhoder for trykkpresser fra forskjellige produsenter er inkjet-teknoselskapet Xaar. Nå har de lansert sitt nyeste skrivehode – Xaar Irix – som er utviklet for å sikre nøyaktig, pålitelig og enkel utskrift for koding og merking, produktprinting, funksjonelle væsker og 3D -utskrift.

Publisert av: