

Vestfjorden Grafisk erstattet 50 x 70 cm offset med 18 meter Xerox
Flere grafiske virksomheter har byttet ut sine A3-maskiner med digitale alternativer etter hvert, men er det mulig å kaste sin 50 x 70 offset ut av huset og bli 100 % digitale også på store formater? Svaret er ja, og beviset holder hus i Asker. Vestfjorden Grafisk tok en velkalkulert risiko – og lyktes.
– Inntil i fjor var vi et tradisjonelt offsettrykkeri som drev akkurat som alle andre, med vekselbruk mellom digitaltrykk av mindre formater og opplag og offset til voksne formater og opplagstørrelser, sier daglig leder Erik Helgesen.
Alene uten offset i store formater
– Egentlig hadde det ikke slått oss at vi kunne bli heldigtale og satse alt på en hest, men så dukket det opp en kunde med forespørsel på en meget stor digitaltrykk-kontrakt, og den vant vi. Det ga støtet til å gå hele veien og kvitte oss med offsetutstyret. Det var et enkelt regnestykke. Kontrakten var såpass stor og sikker at vi kunne forsvare å gjennomføre en radikal omlegging av produksjonen. I tillegg ville vi få fordelen av å kunne spesialisere oss 100 % på én produksjonsmetode, og dessuten slippe alt styret med kjemikalier, trykkfarge og renhold. På slutten av fjoråret gikk offsetutstyret ut bakdøra, og vi ble heldigitale. Så vidt jeg vet, er det ingen andre som har gjort noe tilsvarende i Norge når det gjelder formater over A3. Og det har gått over all forventning, sier Helgesen.
Utstyret som tok over for den trofaste offsetpressa, kommer fra Xerox, og toppes av den gigantiske IGen4, som produserer i formater i opptil 33 x 66 cm. Det betyr at Vestfjorden enkelt kan levere digitale 6-sidere i A4. Til sammen strekker de to maskinene i digitalparken seg over 18 meter!
Rask levering er gull verdt
– Hvis opplaget når opp i mange tusen, fins det en grense der vi ikke lenger kan konkurrere prismessig med offset. Til gjengjeld kan vi levere dagen etter, og det viser seg å være en fordel mange kunder setter pris på, forteller Helgesen, som ikke har ambisjoner i retning av å være billigst på alt.
– Vi har oppnådd en langt mer effektiv og automatisert produksjon, og vi sparer mye på redusert svinn og makulatur. Vi har nå på et papirinntak på litt over 80 % av det vi hadde mens vi kjørte offset, noe som tyder på at vi snart er på samme produksjonsnivå som før. Vi kjører mindre opplag, men får flere oppdrag. Dessuten kan vi konkurrere gjennom å levere trykksaker i store formater i meget små opplag, sier Helgesen.
Sterke navn
Mange spennende kunder har funnet veien til Askertrykkeriet, som har fem ansatte, deriblant en egen kreativ leder som leverer idé og designløsninger til kundene. Få reklamebyråer står på kundelista, men det gjør ikke så mye ettersom direktekundene omfatter navn som Norske Skog, Findus, Ikano Bank, Nycomed og Synsam.
– Vi produserer også digitale trykksaker for enkelte andre trykkerier, men profesjonelle direktekunder er nok mest relevant for vårt heldigitale tilbud, sier daglig leder Erik Helgesen.