Heldigital suksess med storformat

PUBLISERT: 26 mai 2011
OPPDATERT: 21 mars
To maskiner bygger til sammen 18 meter i lengderetningen på Vestfjord Grafisk. Foto: Vestfjorden Grafisk.
To maskiner bygger til sammen 18 meter i lengderetningen på Vestfjord Grafisk. Foto: Vestfjorden Grafisk.
Leverandørvalget falt på Xerox, og begge parter er fornøyd med samarbeidet til nå. Til venstre daglig leder Erik Helgesen, til høyre Kjetil Fosstvedt fra Xerox. Foto: Vestfjorden Grafisk.
Leverandørvalget falt på Xerox, og begge parter er fornøyd med samarbeidet til nå. Til venstre daglig leder Erik Helgesen, til høyre Kjetil Fosstvedt fra Xerox. Foto: Vestfjorden Grafisk.

Vestfjorden Grafisk erstattet 50 x 70 cm offset med 18 meter Xerox

Flere grafiske virksomheter har byttet ut sine A3-maskiner med digitale alternativer etter hvert, men er det mulig å kaste sin 50 x 70 offset ut av huset og bli 100 % digitale også på store formater? Svaret er ja, og beviset holder hus i Asker. Vestfjorden Grafisk tok en velkalkulert risiko – og lyktes.

– Inntil i fjor var vi et tradisjonelt offsettrykkeri som drev akkurat som alle andre, med vekselbruk mellom digitaltrykk av mindre formater og opplag og offset til voksne formater og opplagstørrelser, sier daglig leder Erik Helgesen.

Alene uten offset i store formater

– Egentlig hadde det ikke slått oss at vi kunne bli heldigtale og satse alt på en hest, men så dukket det opp en kunde med forespørsel på en meget stor digitaltrykk-kontrakt, og den vant vi. Det ga støtet til å gå hele veien og kvitte oss med offsetutstyret. Det var et enkelt regnestykke. Kontrakten var såpass stor og sikker at vi kunne forsvare å gjennomføre en radikal omlegging av produksjonen. I tillegg ville vi få fordelen av å kunne spesialisere oss 100 % på én produksjonsmetode, og dessuten slippe alt styret med kjemikalier, trykkfarge og renhold. På slutten av fjoråret gikk offsetutstyret ut bakdøra, og vi ble heldigitale. Så vidt jeg vet, er det ingen andre som har gjort noe tilsvarende i Norge når det gjelder formater over A3. Og det har gått over all forventning, sier Helgesen.

Utstyret som tok over for den trofaste offsetpressa, kommer fra Xerox, og toppes av den gigantiske IGen4, som produserer i formater i opptil 33 x 66 cm. Det betyr at Vestfjorden enkelt kan levere digitale 6-sidere i A4. Til sammen strekker de to maskinene i digitalparken seg over 18 meter!

Rask levering er gull verdt

– Hvis opplaget når opp i mange tusen, fins det en grense der vi ikke lenger kan konkurrere prismessig med offset. Til gjengjeld kan vi levere dagen etter, og det viser seg å være en fordel mange kunder setter pris på, forteller Helgesen, som ikke har ambisjoner i retning av å være billigst på alt.

– Vi har oppnådd en langt mer effektiv og automatisert produksjon, og vi sparer mye på redusert svinn og makulatur. Vi har nå på et papirinntak på litt over 80 % av det vi hadde mens vi kjørte offset, noe som tyder på at vi snart er på samme produksjonsnivå som før. Vi kjører mindre opplag, men får flere oppdrag. Dessuten kan vi konkurrere gjennom å levere trykksaker i store formater i meget små opplag, sier Helgesen.

Sterke navn

Mange spennende kunder har funnet veien til Askertrykkeriet, som har fem ansatte, deriblant en egen kreativ leder som leverer idé og designløsninger til kundene.  Få reklamebyråer står på kundelista, men det gjør ikke så mye ettersom direktekundene omfatter navn som Norske Skog, Findus, Ikano Bank, Nycomed og Synsam.

– Vi produserer også digitale trykksaker for enkelte andre trykkerier, men profesjonelle direktekunder er nok mest relevant for vårt heldigitale tilbud, sier daglig leder Erik Helgesen.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324