I følge det svenske analyseselskapet Mediavisions rapport for første kvartal 2011, fins det i dag 175 000 lesebrett i nabolandet. Overraskende mange av eierne røper stor betalingsvilje for applikasjoner de finner nyttige eller interessante.
Som i Norge, er det Apples iPad som i stor grad står for den raske veksten i lesebrettmarkedet. Og det er ingen tegn som tyder på utflating av salget. Leverandørene har snarere problemer med å levere nok brett. Et stort antall bretteiere sier seg i undersøkelsen villig til å betale for medietjenester på sin iPad. Spesielt gjelder dette dagsaviser, noe som kan indikere at brukerne i større grad kommer til å lese sine aviser på brettet fremfor å kjøpe papirutgaven fremover.
Lesebrettmarkedet har nærmest eksplodert både i Norge og Sverige, og ikke overraskende er det forbrukergrupper som ofte er tidlig ute med ny teknikk som dominerer kundelistene. Denne gruppen består i stor grad av av unge, velutdannete menn som bor i storby.
Analyseselskapet Mediavision mener at det er helt som forventet at unge menn er blant innovatørene på lesebrettmarkedet. Det som imidlertid overrasker noe, er at så mange nå viser vilje til å betale for nettjenester. Det er ganske sikkert også en trend som vil gjøre seg gjeldende i Norge.