Stor betalingsvilje for lesebrettaviser

PUBLISERT: 26 mai 2011
OPPDATERT: 21 mars

I følge det svenske analyseselskapet Mediavisions rapport for første kvartal 2011, fins det i dag 175 000 lesebrett i nabolandet. Overraskende mange av eierne røper stor betalingsvilje for applikasjoner de finner nyttige eller interessante.

Apples iPad leder an i lesebrettkrigen, og gjør samtidig noe med holdninger til betaling for nettjenester
Apples iPad leder an i lesebrettkrigen, og gjør samtidig noe med holdninger til betaling for nettjenester. Foto: Etter tillatelse fra Apple

Som i Norge, er det Apples iPad som i stor grad står for den raske veksten i lesebrettmarkedet.  Og det er ingen tegn som tyder på utflating av salget. Leverandørene har snarere problemer med å levere nok brett. Et stort antall bretteiere sier seg i undersøkelsen villig til å betale for medietjenester på sin iPad. Spesielt gjelder dette dagsaviser, noe som kan indikere at brukerne i større grad kommer til å lese sine aviser på brettet fremfor å kjøpe papirutgaven fremover.

Lesebrettmarkedet har nærmest eksplodert både i Norge og Sverige, og ikke overraskende er det forbrukergrupper som ofte er tidlig ute med ny teknikk som dominerer kundelistene. Denne gruppen består i stor grad av av unge, velutdannete menn som bor i storby.

Analyseselskapet Mediavision mener at det er helt som forventet at unge menn er blant innovatørene på lesebrettmarkedet. Det som imidlertid overrasker noe, er at så mange nå viser vilje til å betale for nettjenester. Det er ganske sikkert også en trend som vil gjøre seg gjeldende i Norge.

Les videre

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1

RKGrafisk kjøper seg inn i Hurtig-Trykk

RKGrafisk AS har inngått en avtale om å kjøpe 75% av aksjene i Hurtig-Trykk AS. "Denne strategiske investeringen vil styrke RKGrafisk sin posisjon i det norske trykkerimarkedet og utvide selskapets tjenesteportefølje," heter det i en pressemelding fra selskapet.
rkgrafisk_ht

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1