Fespa Digital 2011 – suksess med forviklinger

Ved åpningen av messen fyltes ankomsthallen av en hærskare av "digitale" kvinner og menn.

Den islandske vulkanen Grimsvøtn gjorde hva den kunne for å stoppe flytrafikken, men Fespa Digital 2011 i Hamburg ble likevel en suksess. 4500 besøkende var innom den første dagen, mens det kom 3200 nye ansikter på ”askeonsdagen”, til tross for at flyplassen var stengt. Totalresultatet for hele messen ble omtrent 18.000 besøkende.

AGIs Hans Lindblom var på messen. Han melder at ingen revolusjonerende nyheter ble vist i år, og tror at det kommer av at de digitale trykkemetodene nå har nådd en så høy teknisk modenhet at det heretter er snakk om marginale forbedringer og forbedrete funksjoner og egenskaper.

Mer dramatisk var det at de to hovedansvarlige for arrangementet, Frazer Chesterman og Marc Timson, forlot Fespaorganisasjonen like før messen åpnet. Neil Felton ble med rekordfart satt inn som ny leder, og messen ble deretter gjennomført uten problemer – i hvert fall ingen som de besøkende eller utstillerne merket noe til. Les en mer utfyllende rapport fra Fespa i neste papirutgave av AGI!

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: