Posten varsler dramatisk portoøkning

Fagpressen har nettopp mottatt varsel om at Posten planlegger en kraftig økning i portosatsene fra nyttår av. Det er snakk om en økning på 8 – 15 prosent, noe som vil ramme fagpressen og alle dens leverandører hardt. Trolig vil prisøkningen også ramme andre deler av den grafiske bransjen som produserer trykksaker for postdistribusjon. Enhver kostnadsøkning her vil tvinge aktørene til å se seg om etter alternative publiseringskanaler.

I følge Fagpressen er det all grunn til å tro at økningen vil ligge på rundt 15 prosent for de fleste fag- og bransjeblader. Forslaget er allerede vedtatt i alle viktige ledd, og mangler egentlig bare den endelige underskriften fra statsråden – som i praksis er Postens generalforsamling.

– En slik prisøkning er så alvorlig at vi ikke kan sitte og vente på at Posten sier ja til offentliggjøring, heter det i en uttalelse fra Fagpressens informasjonskontor. Fagpressen jobber nå mot både departementet og utvalgte politikere på Stortinget for å få forslaget trukket. Fagpressen skaffer alene Posten en sikker og stabil inntekt på over 400 millioner i året gjennom sine abonnementsutsendelser.

Postens begrunnelse for økningen er ”fall i markedet”.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: