Posten varsler dramatisk portoøkning

PUBLISERT: 8 juni 2011
OPPDATERT: 21 mars

Fagpressen har nettopp mottatt varsel om at Posten planlegger en kraftig økning i portosatsene fra nyttår av. Det er snakk om en økning på 8 – 15 prosent, noe som vil ramme fagpressen og alle dens leverandører hardt. Trolig vil prisøkningen også ramme andre deler av den grafiske bransjen som produserer trykksaker for postdistribusjon. Enhver kostnadsøkning her vil tvinge aktørene til å se seg om etter alternative publiseringskanaler.

I følge Fagpressen er det all grunn til å tro at økningen vil ligge på rundt 15 prosent for de fleste fag- og bransjeblader. Forslaget er allerede vedtatt i alle viktige ledd, og mangler egentlig bare den endelige underskriften fra statsråden – som i praksis er Postens generalforsamling.

– En slik prisøkning er så alvorlig at vi ikke kan sitte og vente på at Posten sier ja til offentliggjøring, heter det i en uttalelse fra Fagpressens informasjonskontor. Fagpressen jobber nå mot både departementet og utvalgte politikere på Stortinget for å få forslaget trukket. Fagpressen skaffer alene Posten en sikker og stabil inntekt på over 400 millioner i året gjennom sine abonnementsutsendelser.

Postens begrunnelse for økningen er ”fall i markedet”.

Siste nytt

Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Sarah Schumacher hjelper trykkerier med å tiltrekke seg nye generasjoner til trykkeribransjen. Det handler om hvordan bedrifter kommuniserer, styrker kunnskapen om bransjen, men også om å samarbeide mer med opplæringskurs.
Sarah-Schumacher
Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Fujifilm med ny arbeidsflytløsning for små trykkvirksomheter

Fujifilm lanserer Revoria XMF PressReady Lite, en arbeidsflytløsning skreddersydd for mindre bedrifter som ønsker å automatisere arbeidsflyten sin.
1280x400_Revoria_XMF_PressReady_Lite_Image_0
Fujifilm med ny arbeidsflytløsning for små trykkvirksomheter

HP avslører ny chatbot til trykkproduksjon

Flere nye funksjoner i HPs programvare, inkludert en dedikert KI-agent og chatbot for trykkproduksjon, er utformet for å gjøre det enklere for skrivere å automatisere arbeidsflyter.
HP-Nio.-PR-foto
HP avslører ny chatbot til trykkproduksjon

Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Sammen med produkteksperter fra HP i Barcelona inviterer Antalis Norge  deg til en heldag om storformat. Lær mer om de nyeste trendene og hvordan du kan oppnå maksimal lønnsomhet ved å selge de riktige applikasjonene.
Christer w
Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Les videre

Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Sarah Schumacher hjelper trykkerier med å tiltrekke seg nye generasjoner til trykkeribransjen. Det handler om hvordan bedrifter kommuniserer, styrker kunnskapen om bransjen, men også om å samarbeide mer med opplæringskurs.
Sarah-Schumacher
Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Sammen med produkteksperter fra HP i Barcelona inviterer Antalis Norge  deg til en heldag om storformat. Lær mer om de nyeste trendene og hvordan du kan oppnå maksimal lønnsomhet ved å selge de riktige applikasjonene.
Christer w
Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

BK onCode kjøper svenske arifiQ Development

BK onCode AS, et teknologiselskap med base i Trondheim og en del av BK-konsernet, har kjøpt svenske arifiQ Development som er kjent for sitt avanserte kalkyle- og produksjonssystem rettet mot den grafiske bransjen.
BK fasad
BK onCode kjøper svenske arifiQ Development

Durst styrker nærværet i Norden

Durst Group overtar Molanders Sign & Display. Selskapet endrer navn til Durst Nordic og har ansatt en ny administrerende direktør for å erstatte Hans Molander som går av med pensjon.
Img
Durst styrker nærværet i Norden