Fagpressen har nettopp mottatt varsel om at Posten planlegger en kraftig økning i portosatsene fra nyttår av. Det er snakk om en økning på 8 – 15 prosent, noe som vil ramme fagpressen og alle dens leverandører hardt. Trolig vil prisøkningen også ramme andre deler av den grafiske bransjen som produserer trykksaker for postdistribusjon. Enhver kostnadsøkning her vil tvinge aktørene til å se seg om etter alternative publiseringskanaler.
I følge Fagpressen er det all grunn til å tro at økningen vil ligge på rundt 15 prosent for de fleste fag- og bransjeblader. Forslaget er allerede vedtatt i alle viktige ledd, og mangler egentlig bare den endelige underskriften fra statsråden – som i praksis er Postens generalforsamling.
– En slik prisøkning er så alvorlig at vi ikke kan sitte og vente på at Posten sier ja til offentliggjøring, heter det i en uttalelse fra Fagpressens informasjonskontor. Fagpressen jobber nå mot både departementet og utvalgte politikere på Stortinget for å få forslaget trukket. Fagpressen skaffer alene Posten en sikker og stabil inntekt på over 400 millioner i året gjennom sine abonnementsutsendelser.
Postens begrunnelse for økningen er ”fall i markedet”.