DnB velger bok framfor web

PUBLISERT: 9 juni 2011
OPPDATERT: 21 mars

Utgir førstehjelp for unge boligsøkere I BOKFORM

Unge som flytter hjemmefra er blanke på grunnleggende økonomikunnskaper. Her kommer publikasjonen som forklarer viktige økonomibegreper på en enkel måte. I tillegg får ungdommen nyttige hybeltips om alt fra gode nabovarsler til det å knyte slipset. Alt er bygd opp som et leksikon fra A til Å.

DnB NOR står bak prosjektet ”Skikk & Bank”, som skal gi svar på det meste man trenger å vite når man forlater barndomshjemmets trygge rammer. Det er i seg selv prisverdig.

Bok! Trykt!

Imidlertid er det like interessant at DnB og Try Reklamebyrå har valgt å sette nettmediene til side og i stedet produsert en god, gammeldags bok med stive permer og 208 sider materie på skikkelig papir. Hvorfor ikke en nettside, en flashanimasjon, en facebookgruppe eller en filmserie på YouTube, slik de fleste automatisk ville falt ned på i dag?

– Den diskusjonen kom naturligvis tidlig opp i prosessen, sier Kjetil Botten Skogly, ansvarlig for prosjektet i DnB NOR.

En renessanse for boka?

– Vi ønsket å lage noe nyttig for unge mennesker i etableringsfasen, noe som tok dem på alvor og som bød på litt varighet. Og som alltid vurderte vi medier opp mot hverandre. Vi kom raskt inn på tanken om å lage en bok, og stilte oss naturligvis spørsmålet om det var en gammeldags løsning. 10 dager etter at opplaget på 50.000 bøker var distribuert til våre filialer, var alle bøkene revet bort. Så bok er nok ikke gammeldags. Kanskje tvert imot. Kanskje ungdommen nå er så fortrolig med nettløsninger at boka igjen blir en eksotisk oppdagelse, spør Skogly, som forteller til AGI at DnB og Try reklamebyrå umiddelbart tente på ideen om å gi bort noe håndfast og fysisk.

– Dette er en stor og viktig investering for oss, og vi ønsket at mottakerne skulle oppleve at det de fikk mellom hendene hadde tyngde, både bokstavelig talt og i overført betydning. Bokas popularitet har bevist at den opplevde verdien av gaven er høy. Det var litt av målet. Og i motsetning til en webside, er ikke boka forgjengelig og lettglemt. Den står jo der i bokhylla, klar til å bli bladd i når som helst, sier Kjetil Botten Skogly.

Opptrykk kommer

DnB har allerede bestemt seg for å produsere et nytt, stort opplag for å dekke etterspørselen. Bøkene sendes ut til landets DnB NOR bankfilialer i august. Også dette opplaget skal produseres i Norge.

– Boka er trykt hos Ottesen, og vi er veldig fornøyd både med kvaliteten og gjennomføringen. Selvsagt er vi klar over at mange ville ha valgt å gå utenlands med et slikt oppdrag, men vi har en avtale med Ottesen, og har ingen intensjoner om å fravike den, sier Skogly.

Mer om boka

Skikk & Bank forklarer typiske bankting, som forskjellen på andels- og selveierleiligheter, hva flytende rente er og hva en kausjonist gjør, men gir også nyttig hybelkunnskap som hvordan man sjekker om et egg er gammelt eller hvordan man fjerner stearin fra duken.

– Bakgrunnen for boka er at mange unge er veldig usikre på vanlige økonomibegreper når de flytter hjemmefra. Bare halvparten kan for eksempel forklare hva rente er, og bare to av ti sikrer seg med samboerkontrakter når de flytter sammen, i følge DnB NOR.

Utdrag fra boka, under bokstaven D:
«Dugnad: Bor du i bygård, blokk eller leilighet, er det vanlig at du en gang i året blir kalt inn til dugnad, gjerne om våren. På dugnaden ryddes det på loft og i kjeller og gjøres pent i uteområdene og trappeoppgangen. Noen steder er også luking og maling en del av dugnaden. Dugnad kan også være en flott anledning til å bli litt bedre kjent med naboene dine, eller en fin måte å hente seg inn på om dere kom litt skeivt ut (se: Nabovarsel). Vær varsom med kritikk av dugnad i nærheten av eldre mennesker. Da de bygde landet var det nemlig basert på en sterk dugnadsånd. Respect.»

Teamet i Try Reklamebyrå har skrevet tekstene i boka, mens formgivningen er gjort i samarbeid med designbyrået Anti og illustratør Remi Juliebø. Bacon Oslo har også laget en egen case-film om prosjektet. Prosjektansvarlige i DnB har vært Kjetil Botten Skogly og Mette Olsen.

Les videre

Kreativ fresing og skjæring i fokus

Kongsberg PCS och MultiCam kjører en favoritt i reprise fra fjorårets Fespa og viser hver sin flaggskipsmodell: skjærebordet C24 og CNC-fresen Apex3R.
Kongsberg 2 w

Ellco Etikett først med Mark Andy Digital Series HD i Norge

Etikettprodusenten Ellco Etikett har installert en Mark Andy Digital Series HD-presse i sitt anlegg på Gjelleråsen i Nittedal, rett utenfor Oslo.
Ellco-1588

Direct Color Systems viser LED-printere på Fespa

Direct Color Systems vil demonstrere sine LED-skrivere på Fespa. UV-44 DTS flatbed ble utgitt i fjor og er en allsidig mellomformatskriver.
directcolors_led_printere

Riso kjøper Toshibas printhodevirksomhet

Riso kjøper Toshiba Tecs viktigste inkjetvirksomhet i en avtale som forventes å bli fullført i sommer.
riso-toshiba

Siste nytt

Kreativ fresing og skjæring i fokus

Kongsberg PCS och MultiCam kjører en favoritt i reprise fra fjorårets Fespa og viser hver sin flaggskipsmodell: skjærebordet C24 og CNC-fresen Apex3R.
Kongsberg 2 w

Ellco Etikett først med Mark Andy Digital Series HD i Norge

Etikettprodusenten Ellco Etikett har installert en Mark Andy Digital Series HD-presse i sitt anlegg på Gjelleråsen i Nittedal, rett utenfor Oslo.
Ellco-1588

"Om et år snakker vi ikke mer om KI, vi bare bruker det"

På vårseminaret til Grafisk bransjeforening Øst i Horten skal de blant annet snakke om KI - kunstig intelligens, og hva det betyr for grafisk bransje og andre industriområder. Men om et år eller to vil vi ikke lenger ha foredrag og kurs i KI - det vil være integrert i eksisterende programvare og vi kommer bare til å bruke det uten å tenke så nøye over teknologien bak. Det mener i hvert fall Kåre Bjørn Jensen fra Intellia Consulting.
Kare_01

Landets kanskje viktigste trykkeri er modernisert

Universitet i Oslo (UiO), med over 27 000 studenter og 6 600 ansatte, rommer ikke bare en institusjon for læring – men også et avgjørende trykkeri. Det lille, men betydningsfulle, og svært effektive Grafisk senter har i samarbeid med Canon gjennomført en omfattende moderniseringsprosess med fokus på kvalitet, bærekraft og effektivitet.
Trykkeriet UiO-kopi