torsdag 19. mai – uke 20
Landsmøtet åpnet sin første dag med et tankevekkende og medrivende foredrag av Årets nordlending 2008, Malin Arntsen. Hun er mest kjent for å ha kjøpt en falleferdig rønne på Rødøy for kr. 60 000,- og omskapt denne til suksessen Klokkergården. Som følge av sitt pågangsmot har hun gjort om ”den lille skjitøya” med 150 innbyggere til et yndet reisemål for kresne turister fra inn- og utland. Oppskriften er å våge å forlate det trygge og gyve på utfordringene – gjøre det umulige mulig. Hvis du tror at Malin Arntsen er topputdannet innen turisme og reiseliv, er det å overdrive en smule. Hun har meget begrenset utdanning og er dessuten dyslektiker! Meget motiverende person og historie for alle i salen. Får du noen gang muligheten, så gå og lytt til Malin.
Konsernsjef Håvard Grjotheim i 07 Gruppen var nestemann ut på podiet. Han oppfordret bransjen til å være bevisst på hvor den står og åpne øynene for at tilbudet ikke balanserer etterspørselen i våre markeder.
– Nå må vi agere, sa Grjotheim, og viste til en rapport fra 2000 om bransjens utfordringer, som han hevdet er like aktuell i dag. – Jeg kunne lest opp side etter side fra denne 22 år gamle rapporten, sa Grjotheim, – og dere ville trodd at den var skrevet i går. Vi har ikke gjort særlig annet med problemene enn å investere i nytt utstyr. Vi må slutte å fokusere på teknologi, for den alene løser ingen problemer.
Vi vil komme med en kort rapport også senere fredag og på lørdag. Fyldige referater får du i den kommende papirutgaven, der landsmøtet er viet hele åtte sider.
I fjor lanserte Fujifilm to nyheter i storformatklassen, Acuity Ultra R2 og Acuity Prime 20/30. Begge disse vil vises under Fespa-messen innenfor rammen av konseptet «Blueprint Live». Dette blir Fujifilms største investering i Fespa de siste fem årene.
Publisert av:Det har bare gått et drøyt halvår siden Fespa i Amsterdam, men nå er det igjen tid for messe. Fra 31. mai til 3. juni møtes trykkeri- og skiltbransjen til gjenbesøk på Messe Berlin. OBS: Ledelsen i Fespa har kommet med en korrigering angående koronatiltakene rundt messen.
Publisert av:Stora Enso oppnår det beste resultatet på 20 år for første kvartal 2022. Men selv om de igjen har svarte tall på bunnlinjen for sin papirproduksjon, er dette ikke lenger et strategisk fokuspunkt for dem. Der papir utgjorde 70 % av omsetningen i 2006, utgjør det i dag kun 15 %.
Publisert av: