Xerox lanserer en ny løsning for digitalt emballasjetrykk på den grafiske messen Graph Expo 2011 i Chicago denne uken. Løsningen er fleksibel og rask, kan brukes på ulike materialer og kan lett tilpasses alt fra direkte individuelle jobber i små opplag til store produksjoner.
Med den nye løsningen, åpner det seg i følge Xerox nye markeder for trykkerier med iGen-maskiner. Produksjon av emballasje i små opplag gir unike muligheter for lokale tilpasninger. Dermed kan for eksempel produktprøver også integreres som viktige elementer i lokale og regionale reklamekampanjer. Samtidig får kundene nå de samme fordelene mht til sin emballasje som de hittil har hatt med andre digitale trykksaker; rask produksjon, redusert behov for lagerplass og enorme muligheter for personifisering.
Maskinen er rettet mot et stort og voksende marked. I følge analysebyrået Pira International vil markedet for emballasje- og adressetrykk passere 6,75 milliarder dollar eller nærmere 40 milliarder kroner innen 2014.
Xerox´ iGen® familiens digitale maskiner og tonere tilfredstiller U.S. Food and Drug Administrations (FDA) retningslinjer for emballering av tørrvarer.