Foretrekker fremdeles papir

FEPE-kongressen. Til tross for økende bruk av elektroniske medier, mener forbrukerne fremdeles at papir er det sikreste og mest velegnede kommunikasjonsmediet. Dette går fram av undersøkelser som nylig er gjennomført i USA og Sveits, og som ble lagt fram på den årlige FEPE-kongressen i Edinburgh i september. FEPE er den europeiske sammenslutningen av konvoluttprodusenter.

Flere innlegg fokuserte på bransjens behov for økt samarbeid med de nasjonale postoperatørene. Ny statistikk viste at nedgangen i konvoluttbruken er stoppet, noe som indikerer at den mye omtalte, forventede  nedgangen de kommende årene trolig vil bli mindre enn ventet.

Det belgiske postverket viste eksempler som dokumenterte at bevisst satsing på direct mail kan holde produksjonen oppe selv i nedgangstider. Belgierne presenterte også en undersøkelse som dokumenterte at en typisk papirbasert direct mail-kampanje har et karbonutslipp som er 3 – 4 ganger lavere enn en elektronisk kampanje med den samme effektiviteten.

Flere talere tok også et oppgjør med de utbredte misforståelsene om papirets miljøbelastende egenskaper. Flere europeiske kampanjer er nå i ferd med å få gjennomslag, blant annet en som fokuserer på at den årlige skogveksten i Europa tilsvarer 1,5 millioner fotballbaner. Det ble også understreket at papirindustrien er meget dyktig til å ta miljøutfordringene på alvor, blant annet gjennom storskalatiltak rundt fornybar skog og vannreguleringer, utvikling av økovennlige og resirkulerbare produkter og reduksjon av CO2-utslippene.

Papiret lever, fastslo deltakerene på årets FEPE-kongress.

 

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


En ”doldis” er den største skiltmakeren

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

De største skiltene. Og de minste. Bokstaver som er oppbygde hver for seg med bakgrunnsbelysning. Eller en duk på 25 kvadratmeter som spenner over en hel fasade. Tre, metall, akryl. Spesialistkunnskap om sveising og belysning. Og om vindens krefter. Det er bara en del av den kunnskapen som Signtronic besitter.

Publisert av: 

Packnorth: Canon LabelStream 4000 vises for messepublikum

Tekst: Bo Wallteg | Foto: Canon

Canon brenner alt kruttet sitt på en enkelt maskin under Packnorth 10. – 12. mai. Canon LabelStream 4000, en spennende etikettpresse lansert i 2019, har nå begynt å finne veien til markeder i Europa. Norden er fortsatt et uberørt område, men Canon håper å legge grunnlaget for fremtidige installasjoner via Packnorth.

Publisert av: