Gule Sider dropper papir

PUBLISERT: 27 oktober 2011
OPPDATERT: 21 mars

Eniro avvikler papirkatalogen Gule Sider i 2012. Samtidig lanseres Gule Sider for iPad. – Dette er uttrykk både for en samfunnsutvikling og for vår strategi om å være en ledende nordisk onlineaktør, sier administrerende direktør Morten Algøy i Eniro Norge.

Når Eniro Norge avvikler papirkatalogen Gule Sider, kan selskapet være det første gulesider-selskapet i verden som tar et slikt grep. Eniro har hatt to papirkataloger. Den ene, Gule Sider, har også en veldig tydelig online-posisjon. Nå legger Eniro om produktporteføljen, slik at Gule Sider blir heldigital. Ditt Distrikt beholdes som lokal papirkatalog. Eniro mener at dette er positivt både for brukere og annonsører, fordi det gir økt bruk av både online- og papiropplysningstjenestene.

 

Lanserer iPad-løsning før jul
TNS Gallups InterBuss-undersøkelse fra årets 2. kvartal viser at iPad-veksten fortsetter i Norge. Rundt ni prosent oppgir at de har tilgang til nettbrett. 12 prosent har planer om å anskaffe seg det løpet av året. Det betyr at mer enn hver femte nordmann kan ha tilgang til et nettbrett før året er slutt. Nordmenn søker også mest via mobilen, viser en fersk undersøkelse fra Norge, Sverige og Danmark.
– Mobil og nettbrett vil ta over mye av nettbruken. Det er dette vi nå posisjonerer oss for. Vi arbeider ut fra prinsippet ”mobile first” og har store forventninger til hvordan vår iPad-løsning vil bli mottatt når vi lanserer den rett før jul, sier Algøy.

– Gulesider.no har i dag 1,3 millioner ukentlige brukere. Gule Sider-applikasjonen for iPhone og Android har blitt lastet ned totalt 420 000 ganger i Norge, og har det siste året hatt en kvartalsvis vekst på 80 prosent. Legger vi til nedlastinger av nasjonale versjoner i Sverige og Danmark er applikasjonen samlet sett lastet ned mer enn en million ganger. Det gjør dette til den mest nedlastede nyttetjenesten i Norden. Alt tyder på at trenden fortsetter, sier Algøy.

Den første profesjonsinndelte yrkeslisten stod på trykk i Telefonkatalogen i 1882, og forble en fast del av Telefonkatalogen. Fra 1984 ble den trykket på gult papir, og merkevaren Gule Sider ble tatt i bruk i 1988. Telefonkatalogen ble lagt ned i januar 2010, mens siste Gule Sider altså gis ut i 2012.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1

Bildekavalkade fra Sign, Print & Promotion Del 2

Vi har samlet flere bildeglimt fra Sign, Print & Promotion-messen 2025. Neste messe arrangeres om to år, så sett av 17.-18. mars 2027 i kalenderen allerede nå. Vi sees!
Bildekavalkade