Gule Sider dropper papir

PUBLISERT: 27 oktober 2011
OPPDATERT: 21 mars

Eniro avvikler papirkatalogen Gule Sider i 2012. Samtidig lanseres Gule Sider for iPad. – Dette er uttrykk både for en samfunnsutvikling og for vår strategi om å være en ledende nordisk onlineaktør, sier administrerende direktør Morten Algøy i Eniro Norge.

Når Eniro Norge avvikler papirkatalogen Gule Sider, kan selskapet være det første gulesider-selskapet i verden som tar et slikt grep. Eniro har hatt to papirkataloger. Den ene, Gule Sider, har også en veldig tydelig online-posisjon. Nå legger Eniro om produktporteføljen, slik at Gule Sider blir heldigital. Ditt Distrikt beholdes som lokal papirkatalog. Eniro mener at dette er positivt både for brukere og annonsører, fordi det gir økt bruk av både online- og papiropplysningstjenestene.

 

Lanserer iPad-løsning før jul
TNS Gallups InterBuss-undersøkelse fra årets 2. kvartal viser at iPad-veksten fortsetter i Norge. Rundt ni prosent oppgir at de har tilgang til nettbrett. 12 prosent har planer om å anskaffe seg det løpet av året. Det betyr at mer enn hver femte nordmann kan ha tilgang til et nettbrett før året er slutt. Nordmenn søker også mest via mobilen, viser en fersk undersøkelse fra Norge, Sverige og Danmark.
– Mobil og nettbrett vil ta over mye av nettbruken. Det er dette vi nå posisjonerer oss for. Vi arbeider ut fra prinsippet ”mobile first” og har store forventninger til hvordan vår iPad-løsning vil bli mottatt når vi lanserer den rett før jul, sier Algøy.

– Gulesider.no har i dag 1,3 millioner ukentlige brukere. Gule Sider-applikasjonen for iPhone og Android har blitt lastet ned totalt 420 000 ganger i Norge, og har det siste året hatt en kvartalsvis vekst på 80 prosent. Legger vi til nedlastinger av nasjonale versjoner i Sverige og Danmark er applikasjonen samlet sett lastet ned mer enn en million ganger. Det gjør dette til den mest nedlastede nyttetjenesten i Norden. Alt tyder på at trenden fortsetter, sier Algøy.

Den første profesjonsinndelte yrkeslisten stod på trykk i Telefonkatalogen i 1882, og forble en fast del av Telefonkatalogen. Fra 1984 ble den trykket på gult papir, og merkevaren Gule Sider ble tatt i bruk i 1988. Telefonkatalogen ble lagt ned i januar 2010, mens siste Gule Sider altså gis ut i 2012.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324