Har du planer om å miljøsertifisere bedriften, kan det være en god ide å ta del i andres erfaringer og dermed unngå feilene og fallgruvene. Det amerikanske forlaget Printing Impressions, som er spesialisert på den grafiske industrien, ga nylig ut boka ” Sustainability Studies in Print”. Boka tar for seg bærekraft i trykkeribedrifter, gjennom å presentere historien til fem store grafiske aktørers vei mot sertifisering. Sertifiseringsordningene og produksjonsmiljøene i USA skiller seg lite fra våre hjemlige forhold, så det er absolutt mye å hente også fra den andre siden av Atlanteren. De fem omtalte bedriftene er blant USAs første miljøsertifiserte, grafiske bedrifter, og omfatter tre lito-/digitaltrykkerier, en fleksotrykker og et silketrykkeri. For de lokalkjente heter selskapene Alcom, Global Packaging, Monroe Litho, SunDance Marketing Solutions og T-Formation.
Fra innholdet:
– Slik starter du prosessen
– Tiltakene som ga best resultater
– Problemene og hvordan de overvinnes
– Kostnader og inntekter ved forskjellige miljøtiltak
– Endringer i bedriftskulturen
– Hvordan sertifiseringen kan utnyttes i markedsføringen
– Overraskelser du må ta høyde for
Boka koster 40 dollar (ca 200 kroner) og bestilles fra Printing Impressions nettbutikk.