Danske eksperter om framtida

PUBLISERT: 3 november 2011
OPPDATERT: 21 mars

Grafisk Arbejdsgiverforening i Danmark har avholdt en rundebordskonferanse der temaet var den grafiske bransjens strategiske valg fremover. Situasjonen i Danmark er identisk med bransjens hverdag i Norge; Prispress, overkapasitet, finansuro og en stadig akselererende teknologisk utvikling som medfører at rotasjon og digitaltrykk spiser seg inn på arkoffsetmarkedet fra både topp og bunn.

De danske ekspertene (trykkeriledere i store virksomheter) var stort sett enige om både utfordringer og løsninger. En av dem var bedre service. ”Valget står mellom å definere seg som en ren trykksakleverandør eller som en rådgiver som arbeider hardt for å gjøre kundenes hverdag så enkel som mulig”.

Digitaltrykk var selvsagt også et hett tema. Opplagene blir mindre, oppdragsantallet øker og kravene om rask levering stiger. Det er både godt og dårlig nytt: På den ene siden åpner utviklingen muligheter for nye forretningsområder som for eksempel web2print, men på den andre siden kan det bety kraftig økt konkurranse i form av nyetablerte ”printerier” i de større byene. Det er forholdsvis enkelt å starte opp med en rimelig digitaltrykkmaskin i disse dager.

Et lyspunkt i diskusjonen var beskrivelsen av utenlandsk konkurranse. Ingen av trykkeriene opplever konkurransen fra utlandet som truende eller plagsom. Årsaken er at vi er langt mer effektive i Skandinavia enn for eksempel i de baltiske landene.

Spådommer og nødvendige tiltak
• Mer digitaltrykk og cross-media
• Ytterligere strømlinjeforming og effektivisering av produksjonen
• Økt fokus på løsninger til kundenes totale markedsføring og økt grad av automatisering for å imøtekomme kundenes krav til lavere priser
• Mer digitaltrykk, økt bruk av variable data, raskere levering, høy servicegrad, nye løsninger for lagerhoteller, logistikk og distribusjon

Les videre

Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kundene

28. februar er det slutt. Danish Label Coating legger ned etter mer enn 30 år i bransjen.
Men de etterlater ingen "på perrongen" som eieren, Jørgen Clemmensen uttrykker det. De har en løsning klar for kundene.
DLC_01

CopyCat tilbake som offisiell leverandør

Norges Friidrettsforbund (NFIF) har inngått et spennende samarbeid med CopyCat som offisiell leverandør av markedsmateriell.
ai-generated-8701393_1280

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Scandraft etablerer lager i Drøbak

Materialleverandøren Scandraft har nylig åpnet ett nytt lager i Drøbak. Dette skal styrke servicenivået til de norske kundene, med ambisjonen om å bli Norges ledende leverandør av grafiske materialer.
Media

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_