Grafisk Arbejdsgiverforening i Danmark har avholdt en rundebordskonferanse der temaet var den grafiske bransjens strategiske valg fremover. Situasjonen i Danmark er identisk med bransjens hverdag i Norge; Prispress, overkapasitet, finansuro og en stadig akselererende teknologisk utvikling som medfører at rotasjon og digitaltrykk spiser seg inn på arkoffsetmarkedet fra både topp og bunn.
De danske ekspertene (trykkeriledere i store virksomheter) var stort sett enige om både utfordringer og løsninger. En av dem var bedre service. ”Valget står mellom å definere seg som en ren trykksakleverandør eller som en rådgiver som arbeider hardt for å gjøre kundenes hverdag så enkel som mulig”.
Digitaltrykk var selvsagt også et hett tema. Opplagene blir mindre, oppdragsantallet øker og kravene om rask levering stiger. Det er både godt og dårlig nytt: På den ene siden åpner utviklingen muligheter for nye forretningsområder som for eksempel web2print, men på den andre siden kan det bety kraftig økt konkurranse i form av nyetablerte ”printerier” i de større byene. Det er forholdsvis enkelt å starte opp med en rimelig digitaltrykkmaskin i disse dager.
Et lyspunkt i diskusjonen var beskrivelsen av utenlandsk konkurranse. Ingen av trykkeriene opplever konkurransen fra utlandet som truende eller plagsom. Årsaken er at vi er langt mer effektive i Skandinavia enn for eksempel i de baltiske landene.
Spådommer og nødvendige tiltak
• Mer digitaltrykk og cross-media
• Ytterligere strømlinjeforming og effektivisering av produksjonen
• Økt fokus på løsninger til kundenes totale markedsføring og økt grad av automatisering for å imøtekomme kundenes krav til lavere priser
• Mer digitaltrykk, økt bruk av variable data, raskere levering, høy servicegrad, nye løsninger for lagerhoteller, logistikk og distribusjon