Dansk protest mot reklameavgift

PUBLISERT: 24 november 2011
OPPDATERT: 24 november

Den danske regjeringen har foreslått å avgiftsbelegge reklametrykksaker. I følge en analyse fra Grafisk Arbejdsgiverforening kan dette utløse et omsetningsfall på 30 – 60 prosent når det gjelder uadressert reklame. Dette kan bety tap av 660 medarbeidere i den grafiske bransjen og sannsynligvis også flere konkurser. I tillegg kommer den negative effekten på reklamebyråer, distributører og andre leverandører. GA anslår at rundt 250 arbeidsplasser i disse sektorene vil være i fare dersom den nye avgiften innføres.

 

Samtidig er miljøgevinsten tvilsom, i følge GAs analyse. Hvis markedsføringen flyttes til andre, ikke-avgiftsbelagte medier som gratisaviser, lokalaviser og dagsaviser, oppnås ingen miljøeffekt overhodet, ettersom papirforbruket vil være identisk.  Dessuten er danskene – i likhet med oss nordmenn – blant verdens beste til å sortere papir til gjenvinning.

 

– Slik dette er lagt opp, vil reklameavgiften ramme alle husstandsdistribuerte trykksaker – også de miljøvennlige. Dermed straffes alle danske trykkerier, som faktisk er blant verdens mest miljøbevisste, sier Carsten Bøg, miljøsjef i Grafisk Arbejdsgiverforening.
I følge Grafisk Arbejdsgiverforening er dette ikke en grønn avgift, men en ren produktskatt som ikke gir muligheter til å skille de miljøriktige trykksakene fra trykksaker i sin alminnelighet.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1

UPM stenger papirfabrikk i Tyskland

UPM fortsetter å tilpasse sin papirkapasitet til kundenes etterspørsel og planlegger derfor å stenge papirfabrikken i Ettringen, Tyskland permanent.
upm-ettringen

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2