Dansk protest mot reklameavgift

Den danske regjeringen har foreslått å avgiftsbelegge reklametrykksaker. I følge en analyse fra Grafisk Arbejdsgiverforening kan dette utløse et omsetningsfall på 30 – 60 prosent når det gjelder uadressert reklame. Dette kan bety tap av 660 medarbeidere i den grafiske bransjen og sannsynligvis også flere konkurser. I tillegg kommer den negative effekten på reklamebyråer, distributører og andre leverandører. GA anslår at rundt 250 arbeidsplasser i disse sektorene vil være i fare dersom den nye avgiften innføres.

 

Samtidig er miljøgevinsten tvilsom, i følge GAs analyse. Hvis markedsføringen flyttes til andre, ikke-avgiftsbelagte medier som gratisaviser, lokalaviser og dagsaviser, oppnås ingen miljøeffekt overhodet, ettersom papirforbruket vil være identisk.  Dessuten er danskene – i likhet med oss nordmenn – blant verdens beste til å sortere papir til gjenvinning.

 

– Slik dette er lagt opp, vil reklameavgiften ramme alle husstandsdistribuerte trykksaker – også de miljøvennlige. Dermed straffes alle danske trykkerier, som faktisk er blant verdens mest miljøbevisste, sier Carsten Bøg, miljøsjef i Grafisk Arbejdsgiverforening.
I følge Grafisk Arbejdsgiverforening er dette ikke en grønn avgift, men en ren produktskatt som ikke gir muligheter til å skille de miljøriktige trykksakene fra trykksaker i sin alminnelighet.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: