Den danske regjeringen har foreslått å avgiftsbelegge reklametrykksaker. I følge en analyse fra Grafisk Arbejdsgiverforening kan dette utløse et omsetningsfall på 30 – 60 prosent når det gjelder uadressert reklame. Dette kan bety tap av 660 medarbeidere i den grafiske bransjen og sannsynligvis også flere konkurser. I tillegg kommer den negative effekten på reklamebyråer, distributører og andre leverandører. GA anslår at rundt 250 arbeidsplasser i disse sektorene vil være i fare dersom den nye avgiften innføres.
Samtidig er miljøgevinsten tvilsom, i følge GAs analyse. Hvis markedsføringen flyttes til andre, ikke-avgiftsbelagte medier som gratisaviser, lokalaviser og dagsaviser, oppnås ingen miljøeffekt overhodet, ettersom papirforbruket vil være identisk. Dessuten er danskene – i likhet med oss nordmenn – blant verdens beste til å sortere papir til gjenvinning.
– Slik dette er lagt opp, vil reklameavgiften ramme alle husstandsdistribuerte trykksaker – også de miljøvennlige. Dermed straffes alle danske trykkerier, som faktisk er blant verdens mest miljøbevisste, sier Carsten Bøg, miljøsjef i Grafisk Arbejdsgiverforening.
I følge Grafisk Arbejdsgiverforening er dette ikke en grønn avgift, men en ren produktskatt som ikke gir muligheter til å skille de miljøriktige trykksakene fra trykksaker i sin alminnelighet.