Gratis tips til trykkere og bokbindere

PUBLISERT: 24 november 2011
OPPDATERT: 21 mars

Sammen med Müller Martini har Web Offset Champion Group (WOCG) utgitt en guide med 36 sider utprøvde etterbehandlingsteknikker for rotasjonstrykk. Hensikten med WOCGs guide “Perfectly Finished Web Printed Products” er å gi profesjonelle råd som kan bidra til å forbedre kvaliteten på rotasjonstrykksaker.

– Når noe går galt i etterbehandlingsprosessen, beror feilen ofte på at bokbinderen er så langt fra design- og spesifikasjonsprosessen at det ikke fins noen meningsfull kommunikasjon, sier Felix Stirnimann, medlem av konsernledelsen i Müller Martini og medforfatter til guiden.

– Denne seneste utgaven av guiden har som mål å eliminere kommunikasjonsproblemene. Den fokuserer på emnet “etterbehandling” og har tittelen “Perfectly Finished Web Printed Products. Guiden skal forbedre kommunikasjonen mellom alle ledd i prosessen ved å inkorporere designere, kunder, forlag, trykkerier, bokbinderier og deres leverandører, og dermed forbedre produktenes kvalitet, sier Stirnimann.

Den endelige kvaliteten er ikke bare avhengig av etterbehandlingen, men i høy grad også av trykkprosessen. Derfor omhandler den 36-sidede WOCG-guide emnene også papirvalg, pre-print, trykkfarger, tørk, fukt og fals. Her er et utdrag av innholdet:

Etterbehandling – snittkvalitet, stabilitet ved palletering, forhindring av transportskader.

Samlestifting – forberedelser, trimming og papirbrudd i falsen.

Klebebinding – limtyper, kontrollmetoder og innbindingssystemer.

Den 8. WOCG-guide i serien «Best Practice» er nyttig for trykkerier, bokbindere, reklamebyråer og trykksakinnkjøpere. Guiden fås på tysk, engelsk, spansk, fransk og italiensk og rekvireres gratis fra Müller Martini (info@mmdk.dk).

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324