Gratis tips til trykkere og bokbindere

Sammen med Müller Martini har Web Offset Champion Group (WOCG) utgitt en guide med 36 sider utprøvde etterbehandlingsteknikker for rotasjonstrykk. Hensikten med WOCGs guide “Perfectly Finished Web Printed Products” er å gi profesjonelle råd som kan bidra til å forbedre kvaliteten på rotasjonstrykksaker.

– Når noe går galt i etterbehandlingsprosessen, beror feilen ofte på at bokbinderen er så langt fra design- og spesifikasjonsprosessen at det ikke fins noen meningsfull kommunikasjon, sier Felix Stirnimann, medlem av konsernledelsen i Müller Martini og medforfatter til guiden.

– Denne seneste utgaven av guiden har som mål å eliminere kommunikasjonsproblemene. Den fokuserer på emnet “etterbehandling” og har tittelen “Perfectly Finished Web Printed Products. Guiden skal forbedre kommunikasjonen mellom alle ledd i prosessen ved å inkorporere designere, kunder, forlag, trykkerier, bokbinderier og deres leverandører, og dermed forbedre produktenes kvalitet, sier Stirnimann.

Den endelige kvaliteten er ikke bare avhengig av etterbehandlingen, men i høy grad også av trykkprosessen. Derfor omhandler den 36-sidede WOCG-guide emnene også papirvalg, pre-print, trykkfarger, tørk, fukt og fals. Her er et utdrag av innholdet:

Etterbehandling – snittkvalitet, stabilitet ved palletering, forhindring av transportskader.

Samlestifting – forberedelser, trimming og papirbrudd i falsen.

Klebebinding – limtyper, kontrollmetoder og innbindingssystemer.

Den 8. WOCG-guide i serien «Best Practice» er nyttig for trykkerier, bokbindere, reklamebyråer og trykksakinnkjøpere. Guiden fås på tysk, engelsk, spansk, fransk og italiensk og rekvireres gratis fra Müller Martini (info@mmdk.dk).

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: 

Jobben med holdbarhet: Slik opplever firmaer det

Tekst: Claes Nordström |

56 prosent av de spurte europeiske selskapene synes det er vanskelig å gjøre grønne investeringer fordi andre forretningsproblemer blir sett på som mer krevende. Og bare en tredjedel av bedriftslederne ser den digitale transformasjonen som en muliggjører for mer bærekraftig forretningspraksis. Dette kommer frem i en ny Ricoh-studie.

Publisert av: 

Digital etikett- og emballasjeløsning fra A-Å fra Konica Minolta

Tekst: Lis Lykke | Foto: Pressebilder

Etiketter og emballasje er de to vekstområdene som i dag er i den grafiske bransjen. Hos Konica Minolta har de satt sammen noen forslag til hvordan trykkerier kan bli en del av den positive utviklingen, ikke bare med en etikettskriver, men med hele løsningen.

Publisert av: 

Digitale etiketter i kulturhus

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

For fem år siden var all etikettrykking hos Totaltrykk med offset og flexo. Mindre opplag og behovet for fleksibilitet førte til den første digitale etikettmaskinen i 2017. I sommer var det på tide med neste generasjon Konica Minolta-maskin – 40 prosent raskere og mer fleksibel. Sign & Print besøkte trykkeriet.

Publisert av: 

BK Dekorima: Satser stort på skilt

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

– Hvert år ser vi på de store jobbene vi har gjort og tenker: Hva skal vi gjøre neste år? Da er det alltid nye, minst like store jobber. Så mens andre sliter, klarte vi å øke salget med 60 prosent i første halvår 2021, sier daglig leder Arne Nybo i BK Dekorima i Sandefjord. […]

Publisert av: 

«99% av forespørsler på e-post er bortkastet tid»

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Søren Winsløw

Anders Rehhoff, eier av trykkeriet A.R.T. i Skanderborg i Danmark gidder ikke å bruke tid på å besvare e-posthenvendelser fra ukjente kunder. Han rusler heller rundt i det lokale industriområdet en solfylt solskinnsdag og innhenter bestillinger.

Publisert av: