Hjemmet Mortensen kutter 90 prosent av skriverne

Produksjonssjef Rolf Østerbø er fornøyd med omleggingen.

Egmont-eide Hjemmet Mortensen i Oslo har nylig lagt om printerbruken radikalt. Sammen med X-Partner Oslo har forlaget kuttet antall skrivere med 90 prosent og dermed halvert utskriftskostnadene. Det som tidligere var 113 skrivere av over 50 typer med 113 forskjellige slag tonerkassetter, er nå erstattet av 7 grafiske skrivere (Xerox 550 laser) og 3 kontorskrivere (Xerox ColorQube smeltevoks). Omleggingen har i følge produksjonssjef Rolf Østerbø gått knirkefritt.

Utdrag av resultatene:

  • Miljøvennlig teknologi med energispar og smeltevoksteknologi overflødiggjør bruk av toner og utskiftning av tonerkasetter
  • Betydelig lavere fargebruk og dermed kostnader ved bruk av smeltevoksmaskin
  • Sentral og automatisk overvåking, kontroll, support, service, oppgradering, vedlikehold og lager ved X-partner
  • Tidligere indirekte kostnader på 5,7 millioner kroner årlig er halvert til rundt 2,9 millioner kroner
  • Direkte årlige kostnader på 2,4 millioner kroner redusert til én million kroner, med et ytterligere årlig ikke innløst innsparingspotensial på 100.000 kroner til 900.000 kroner
  • Kraftig redusert papir-, strøm- og materiellforbruk, sammen med redusert behov for vedlikehold, deler og service

AGI kommer med en fyldigere omtale av prosessen i den kommende papirutgaven.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: