Rundt 100 deltakere fra den grafiske bransjen var på plass da Papyrus premiereviste sin nye prøvekolleksjon i Oslo forrige uke. Det var da heller ingen liten begivenhet, selv for en dominerende, europeisk papirleverandør. Prosjektet har kostet rundt 4 millioner Euro, og resultatet blir lansert omtrent samtidig i 19 av de landene i Europa der Papyrus er til stede.
Grafisk kolleksjon
Hans Ekelund fra Papyrus Scandinavia sto for presentasjonen og avdukingen av kolleksjonen, som beskrives som et unikt verktøy for trykkerier, grafiske designere, reklamebyråer og sluttbrukere. – Vi ønsker at prøvekolleksjonen skal være det beste verktøyet for disse målgruppene i sitt daglige arbeid. Betegnelsen “grafisk kolleksjon” indikerer at kolleksjonen ikke inneholder produkter for andre segmenter, sa Ekelund.
Håndarbeid
Den nye kolleksjonen byr på multi-layered oversikt over det grafiske sortimentet og inneholder trykte og utrykte prøver, i tillegg til andre prøver fra det grafiske sortimentet. Prøvebøkene er sortert på segment eller merkevare. I tillegg rommer kolleksjonen en rekke guider, blant annet for farger (viser opptil 216 farger samtidig), offsettrykkprøver, prøver på diverse etterbehandling, digitaltrykkprøver som er konsistent kjørt på en HP Indigo, en Corporate Identity Guide som viser kombinasjoner av papir, kartong og konvolutter, samt en omfattende miljøguide som gir informasjon om det siste på miljøfronten. At store deler av kolleksjonen er produsert for hånd i etterbehandlingen, gjør den ikke mindre imponerende. Produksjonen har foregått over hele Europa. Les mer i papirutgaven av AGI, som kommer i begynnelsen av februar.