Kodak har levert sitt siste kamera

En epoke er over. Eastman Kodak Company erklærer nå at de faser ut sin produksjon av digitale fotoapparater, videokameraer og digitale bilderammer. Selskapet ønsker å konsolidere i et forsøk på å redde konsernet fra konkurs etter katastrofale feilvurderinger i den digitale revolusjonen. Kodak var tidlig ute med digitalt fotoutstyr, men valgte å satse på den utgående filmteknologien litt for lenge. Dermed suste konkurrentene forbi.

Kodak vil nå satse på å utvide sitt omfattende program for merkevarelisensiering og satse på forhandlerbasert fotoprint og forbrukerrettet utskriftsteknologi. Selskapet forsikrer at de vil følge opp alle garantier og fortsatt tilby teknisk service på digitale kameraer, videokameraer og digitale bilderammer. Kodak er verdensledende på markedet for forbrukerrelaterte produkter innen foto, for eksempel utskrifter, fotobøker, kalendere og postkort. Mer enn 100.000 forhandlere bruker Kodak-utstyr og –materiell i denne virksomheten.

Kodak beregner å spare over 100 millioner dollar på omleggingen innenfor forbrukersegmentet. På det profesjonelle markedet vil konsernet fortsette med digitaltrykk og grafisk utstyr, underholdning og profesjonelt filmutstyr. BTB-markedet utgjør nå cirka tre fjerdedeler av Kodaks totale omsetning.

Publisert av: 

Del artikkelen

4 kommentare til “Kodak har levert sitt siste kamera”
  1. Bjørn Joachimsen sier:

    Konklusjonen om at Kodak valgte å satse på den utgående filmteknologien for lenge er litt underlig, tatt i betraktning av at Kodak nå avvikler sin produktportefølje innen digital foto og viderefører produksjonen av fotografisk film (fordi denne de siste årene har vært en av de mest lønnsomme områdene for Kodak.)

  2. Bjørn Joachimsen sier:

    Konklusjonen om at Kodak valgte å satse på den utgående filmteknologien for lenge er litt underlig, tatt i betraktning av at Kodak nå avvikler sin produktportefølje innen digital foto og viderefører produksjonen av fotografisk film (fordi denne de siste årene har vært en av de mest lønnsomme områdene for Kodak.)

  3. Lasse Andreassen sier:

    Kodak er fremdeles store på fotografisk film, men det er vel ingen tvil om at det digitale markedet er mange ganger større, og at Kodak feilvurderte da de unnlot å forfølge sin meget gode ide den gangen. Film er i dag et nisjeprodukt.

  4. Lasse Andreassen sier:

    Kodak er fremdeles store på fotografisk film, men det er vel ingen tvil om at det digitale markedet er mange ganger større, og at Kodak feilvurderte da de unnlot å forfølge sin meget gode ide den gangen. Film er i dag et nisjeprodukt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: