Kodak har levert sitt siste kamera

En epoke er over. Eastman Kodak Company erklærer nå at de faser ut sin produksjon av digitale fotoapparater, videokameraer og digitale bilderammer. Selskapet ønsker å konsolidere i et forsøk på å redde konsernet fra konkurs etter katastrofale feilvurderinger i den digitale revolusjonen. Kodak var tidlig ute med digitalt fotoutstyr, men valgte å satse på den utgående filmteknologien litt for lenge. Dermed suste konkurrentene forbi.

Kodak vil nå satse på å utvide sitt omfattende program for merkevarelisensiering og satse på forhandlerbasert fotoprint og forbrukerrettet utskriftsteknologi. Selskapet forsikrer at de vil følge opp alle garantier og fortsatt tilby teknisk service på digitale kameraer, videokameraer og digitale bilderammer. Kodak er verdensledende på markedet for forbrukerrelaterte produkter innen foto, for eksempel utskrifter, fotobøker, kalendere og postkort. Mer enn 100.000 forhandlere bruker Kodak-utstyr og –materiell i denne virksomheten.

Kodak beregner å spare over 100 millioner dollar på omleggingen innenfor forbrukersegmentet. På det profesjonelle markedet vil konsernet fortsette med digitaltrykk og grafisk utstyr, underholdning og profesjonelt filmutstyr. BTB-markedet utgjør nå cirka tre fjerdedeler av Kodaks totale omsetning.

Publisert av: 

Del artikkelen

4 kommentare til “Kodak har levert sitt siste kamera”
  1. Bjørn Joachimsen sier:

    Konklusjonen om at Kodak valgte å satse på den utgående filmteknologien for lenge er litt underlig, tatt i betraktning av at Kodak nå avvikler sin produktportefølje innen digital foto og viderefører produksjonen av fotografisk film (fordi denne de siste årene har vært en av de mest lønnsomme områdene for Kodak.)

  2. Bjørn Joachimsen sier:

    Konklusjonen om at Kodak valgte å satse på den utgående filmteknologien for lenge er litt underlig, tatt i betraktning av at Kodak nå avvikler sin produktportefølje innen digital foto og viderefører produksjonen av fotografisk film (fordi denne de siste årene har vært en av de mest lønnsomme områdene for Kodak.)

  3. Lasse Andreassen sier:

    Kodak er fremdeles store på fotografisk film, men det er vel ingen tvil om at det digitale markedet er mange ganger større, og at Kodak feilvurderte da de unnlot å forfølge sin meget gode ide den gangen. Film er i dag et nisjeprodukt.

  4. Lasse Andreassen sier:

    Kodak er fremdeles store på fotografisk film, men det er vel ingen tvil om at det digitale markedet er mange ganger større, og at Kodak feilvurderte da de unnlot å forfølge sin meget gode ide den gangen. Film er i dag et nisjeprodukt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Samarbeidet mellom Koenig & Bauer og Durst bærer frukter

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Koenig & Bauer Durst GmbH hadde nylig verdenspremiere på den moduloppbygde VariJET 106. Det er en digital arkmaskin for kartongmarkedet. Den er, som firmanavnet antyder, utviklet i et fellesskap mellom trykkerileverandøren Koenig & Bauer og Rolls Roycen blant storformatprintere – Durst.

Publisert av: 

Future Book Forum 2021: Transformering av den trykte boken gjennom bærekraftig innovasjon

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressebilde

Bærekraft blir viktigere og viktigere for alle aktører i bokbransjen. Med det økte fokuset på bærekraft handler årets Canon Future Book Forum om å fremme bærekraftig innovasjon i alle deler av forlagsbransjen – fra hvordan bøker produseres, distribueres og er tilgjengelige for deres avtrykk på vår hverdag.

Publisert av: 

Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: