Oppløsningsrekord fra Nikon

PUBLISERT: 16 februar 2012
OPPDATERT: 21 mars
Fullformat og 36 megapiksler til akseptabel pris. Nikon D800. Foto: Nikon.

Nikon tar foreløpig siste stikk i oppløsningskappløpet med sin toppmodell D800. Kameraet har en oppløsning på svimlende 36,3 megapiksler, fullformat bildebrikke, filmopptak i full HD og oppstart på 0,12 sekunder. Oppløsningen på 36,3 megapiksler kombinert med ny teknologi sikrer uovertruffent detaljrike bilder, mens omfattende filmopptaksmuligheter gjør kameraet attraktivt for en helt ny, profesjonell målgruppe som krever TV-kvalitet. D800 ser ut til å være det optimale studiokameraet for alle som driver med produktfotografering, men blir neppe sports- og actionfotografens favoritt. Fire bilder i sekundet er ikke tilstrekkelig for denne gruppen fotografer.

Samtidig lanserer Nikon en spesialisert råtassutgave av kameraet, som sikrer enda bedre detaljgjengivelse. Nikon D800E har et modifisert optisk filter uten ”anti-aliasing”. Dette gir sylskarpe bilder på proff- og entusiastnivå, men krever sin fotograf, siden fraværet av anti-aliasing kan føre til moaré ved fotografering av tekstiler og andre motiver med mye struktur og mønstre.

Med et ISO-område på 100 til 6400 (utvidbart opp til 25 600 og ned til 50) setter kameraet en ny standard for digitale speilreflekskameraer. Et intelligent system for støyreduksjon håndterer støy uten å påvirke detaljene.

Nikon D800 tar opp konkurransen med Canons EOS 5D MarkII, og leder nok inntil videre, etter spesifikasjonene å dømme. Men det vil forundre oss mye om ikke Canon svarer på utfordringen temmelig raskt.

Nikon D800 har en veiledende pris på kr 22.190,- og er tilgjengelig i butikk fra 22. mars.

D800 med batterigrep (ekstrautstyr). Foto: Nikon.

 

Les videre

Nytt nummer av Sign & Print ute nå

Det nye nummeret av magasinet Sign & Print har nå forlatt trykkeriet og er på vei ut til grafiske bedrifter i hele Norge.
Magasinet

"Kjempesuksess" for Canons Arena24

Den 4. og 5. september ble Canons hovedkontor i Oslo forvandlet til en dynamisk møteplass for selskapets kunder, partnere og medarbeidere: Canon Arena24. Med 18 faglige sesjoner og tre parallelle foredragsspor, kunne deltakerne fordype seg i temaer som blant annet dokumenthåndtering, kunstig intelligens, IT-sikkerhet og økonomi.
Canon Arena 24-71

Veien til Norges største grafiske produksjonshus

Merkur Grafisk har det siste året vokst betraktelig gjennom fire oppkjøp. I april 2025 flytter samtlige av selskapene inn i splitter nye lokaler på Langhus, like utenfor Oslo. Sign&Print har intervjuet daglig leder Kjetil Sjøeng om veien dit og hva Merkur 2.0 kommer til å innebære.
Merkur kollage

Mutoh nytt varemerke hos Marabu Scandinavia

Marabu Scandinavia blir forhandler for Mutoh. Dette skal utfylle og styrke det selskapet allerede har i sin portefølje, ikke minst når det gjelder øko-solvent-skrivere, rull til rull.
Mutoh-Marabu-1024x683

Siste nytt

Nytt nummer av Sign & Print ute nå

Det nye nummeret av magasinet Sign & Print har nå forlatt trykkeriet og er på vei ut til grafiske bedrifter i hele Norge.
Magasinet

Schur viser ny printerteknikk som erstatter etiketter

Den danske emballasjegiganten Schur har utviklet en trykkteknikk som kan eliminere behovet for etiketter. Den ble vist på Sign Print & Pack-messen i Odense, Danmark.
Schur-kollage-768x500

"Kjempesuksess" for Canons Arena24

Den 4. og 5. september ble Canons hovedkontor i Oslo forvandlet til en dynamisk møteplass for selskapets kunder, partnere og medarbeidere: Canon Arena24. Med 18 faglige sesjoner og tre parallelle foredragsspor, kunne deltakerne fordype seg i temaer som blant annet dokumenthåndtering, kunstig intelligens, IT-sikkerhet og økonomi.
Canon Arena 24-71

Veien til Norges største grafiske produksjonshus

Merkur Grafisk har det siste året vokst betraktelig gjennom fire oppkjøp. I april 2025 flytter samtlige av selskapene inn i splitter nye lokaler på Langhus, like utenfor Oslo. Sign&Print har intervjuet daglig leder Kjetil Sjøeng om veien dit og hva Merkur 2.0 kommer til å innebære.
Merkur kollage