Nostalgieffekter til digitale bilder

PUBLISERT: 23 februar 2012
OPPDATERT: 23 februar
Femtitallseffekter med variasjoner på et øyeblikk. Foto: DxO Labs.

Vanligvis vil vi ha de skarpeste og mest fargerike bildene i trykksaker og digitale publikasjoner, men av og til kan sluttproduktet løftes designmessig ved å tilføre bildene en eller flere forsiktige effekter. Programmet FilmPack 3.1 fra franske DxO Labs er spesialutviklet for å gi moderne digitale bilder en gammeldags filmlook på en enkel måte. Programmet rommer en rekke forhåndsinnstillinger som gjør om bildet til ”positiv fargefilm”, ”negativ fargefilm”, ”sort-hvitt film” – faktisk hele 62 analoge filmtyper fra ”forna dar”. På et øyeblikk endrer du bildet til et femtitallsuttrykk med forhåndsinnstilte innstillinger som enkelt kan justeres. Det fins også muligheter for å tilføre ”korn” i bildet og tilføre vignettering slik bildene ofte fremsto med eldre optikk. Man kan gjøre det samme i Photoshop, men prosessen er langt mer tidkrevende. Programmet har også en batch-funksjon, slik at du kan behandle mange bilder samtidig med de samme effektene.

FilmPack 3.1 fins som stand alone program og som plug-in til Photoshop, Aperture og Lightroom. Det leveres i to utgaver, Essential og Expert. Fås både til Windows og Mac. Prisen er ca kr. 1000,- for den mest omfattende versjonen (og det er den du må ha).

Gjenskap 62 analoge filmtyper fra forrige århundre og tilfør andre effekter med noen tastetrykk. Foto: DxO Labs.

Les videre

HID 2025: Digitaltrykket vil ta mer av offset-kaka

Annethvert år inviterer Hunkeler til en firedagers messe i Sveits for å vise frem innovative løsninger på trykk langs hele kjeden, fra prepress til trykking og etterbehandling. Årets messe viste frem flere teknologiske fremskritt innen digitaltrykk som kan fremskynde overgangen fra offset.
Fujifilm-3-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Boxon lanserer KI-roboten Aiden

Boxon lanserer nå Aiden, en KI-bot som hjelper kunder med å finne riktig emballasje basert på deres unike behov. Foreløpig er det på den svenske Boxon nettsiden Aiden forefinnes.
Aiden

Siste nytt

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek