Nostalgieffekter til digitale bilder

Femtitallseffekter med variasjoner på et øyeblikk. Foto: DxO Labs.

Vanligvis vil vi ha de skarpeste og mest fargerike bildene i trykksaker og digitale publikasjoner, men av og til kan sluttproduktet løftes designmessig ved å tilføre bildene en eller flere forsiktige effekter. Programmet FilmPack 3.1 fra franske DxO Labs er spesialutviklet for å gi moderne digitale bilder en gammeldags filmlook på en enkel måte. Programmet rommer en rekke forhåndsinnstillinger som gjør om bildet til ”positiv fargefilm”, ”negativ fargefilm”, ”sort-hvitt film” – faktisk hele 62 analoge filmtyper fra ”forna dar”. På et øyeblikk endrer du bildet til et femtitallsuttrykk med forhåndsinnstilte innstillinger som enkelt kan justeres. Det fins også muligheter for å tilføre ”korn” i bildet og tilføre vignettering slik bildene ofte fremsto med eldre optikk. Man kan gjøre det samme i Photoshop, men prosessen er langt mer tidkrevende. Programmet har også en batch-funksjon, slik at du kan behandle mange bilder samtidig med de samme effektene.

FilmPack 3.1 fins som stand alone program og som plug-in til Photoshop, Aperture og Lightroom. Det leveres i to utgaver, Essential og Expert. Fås både til Windows og Mac. Prisen er ca kr. 1000,- for den mest omfattende versjonen (og det er den du må ha).

Gjenskap 62 analoge filmtyper fra forrige århundre og tilfør andre effekter med noen tastetrykk. Foto: DxO Labs.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: