Ny entry-level Océ Arizona flatbed

Océ Arizona 318 GL gir nye muligheter for alle som vil inn på storformatmarkedet. Foto: Oce.

Océ lanserer enda en modell i sin populære Arizona-serie. Arizona 318 GL er en inngangsmodell UV flatbedskriver som blir presentert på FESPA-messen i disse dager. Etter lanseringen av de første modellene i Arizona-serien i 2007, har Océ solgt nesten 3000 storformatsystemer i dette segmentet, noe som gir en markedsandel på over 40 prosent.

Skriveren er utviklet spesielt med tanke på lav-volum produksjonsmiljøer og skal være priset omtrent 35 prosent under Arizona GT 360. Den kan oppnå en utskriftshastighet på 18 m2/timen i express mode, noe som tilsvarer 20 ark i 70 x 100 cm. Største format på bordet er 1,25 x 2,50 meter. Maskinen takler medietykkelser opp til respektable 48 mm.

Kundene kan velge en White Ink Option, som muliggjør bakgrunnstrykk med hvitt blekk på ikke-hvite eller transparente medier. Siden 2008 har 90 prosent av Océs kunder valgt å satse på denne muligheten. Rullmater kan kjøpes som tilleggsutstyr, og dette utvider også modellens applikasjonsmuligheter betraktelig.

Ekte flatbed
Flatbedkonstruksjonen med vakumbord sørger for stødig og sikker produksjon og perfekt register. Vakumløsningen gjør det mulig å trykke på materialer uten rette kanter og substrater med ujevne overflater, for eksempel finér eller innrammet duk. Dette er nærmest umulig i maskiner som frakter mediet gjennom maskinen. Her ligger det stille. Den trykker også på meget glatte overflater som glass. Maskinen trykker utfallende og leverer dobbeltsidige utskrifter i register. Arizona 318 GL har også en løsning for ”mosaikktrykk” med overlapp, som gjør det enkelt å produsere gigantformater i flere seksjoner.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: 

Jobben med holdbarhet: Slik opplever firmaer det

Tekst: Claes Nordström |

56 prosent av de spurte europeiske selskapene synes det er vanskelig å gjøre grønne investeringer fordi andre forretningsproblemer blir sett på som mer krevende. Og bare en tredjedel av bedriftslederne ser den digitale transformasjonen som en muliggjører for mer bærekraftig forretningspraksis. Dette kommer frem i en ny Ricoh-studie.

Publisert av: 

Digital etikett- og emballasjeløsning fra A-Å fra Konica Minolta

Tekst: Lis Lykke | Foto: Pressebilder

Etiketter og emballasje er de to vekstområdene som i dag er i den grafiske bransjen. Hos Konica Minolta har de satt sammen noen forslag til hvordan trykkerier kan bli en del av den positive utviklingen, ikke bare med en etikettskriver, men med hele løsningen.

Publisert av: 

Digitale etiketter i kulturhus

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

For fem år siden var all etikettrykking hos Totaltrykk med offset og flexo. Mindre opplag og behovet for fleksibilitet førte til den første digitale etikettmaskinen i 2017. I sommer var det på tide med neste generasjon Konica Minolta-maskin – 40 prosent raskere og mer fleksibel. Sign & Print besøkte trykkeriet.

Publisert av: 

BK Dekorima: Satser stort på skilt

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

– Hvert år ser vi på de store jobbene vi har gjort og tenker: Hva skal vi gjøre neste år? Da er det alltid nye, minst like store jobber. Så mens andre sliter, klarte vi å øke salget med 60 prosent i første halvår 2021, sier daglig leder Arne Nybo i BK Dekorima i Sandefjord. […]

Publisert av: 

«99% av forespørsler på e-post er bortkastet tid»

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Søren Winsløw

Anders Rehhoff, eier av trykkeriet A.R.T. i Skanderborg i Danmark gidder ikke å bruke tid på å besvare e-posthenvendelser fra ukjente kunder. Han rusler heller rundt i det lokale industriområdet en solfylt solskinnsdag og innhenter bestillinger.

Publisert av: