tirsdag 17. mai – uke 20
Reklamemarkedet omsatte for 5.3 milliarder kroner i fjerde kvartal 2011, noe som gir en vekst på 1,7 prosent. Totalt for hele året ble reklameomsetningen 19,2 milliarder kroner, noe som er en økning på om lag 4 prosent fra 2010. Tallene fremkommer i en pressemelding fra IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik.
Dagspressen har fremdeles en markedsandel på 30 prosent i Norge, men annonseinntektene synker jevnt og trutt. Annonsering på internett økte med 11 prosent (400 millioner) fra 2010 til 2011. Markedsandelen for nett fortsetter dermed å øke, den er nå oppe i 23 prosent. IRM spådde nylig at internettannonsering vil passere dagspressen innen tre år.
TV-reklamen setter nok en gang rekord 2011. Totalt ble det annonsert for 3,4 milliarder kroner på TV, noe som betyr en omsetningsøkning på litt over 11 prosent.
– Tegnene vi ser på en svak nedgang i reklameveksten, vil fortsette i de kommende kvartalene, sier IRMs analysesjef Tobias Hedström. I følge den siste prognosen venter IRM likevel en vekst i 2012 på 4,6 prosent.
Stora Enso oppnår det beste resultatet på 20 år for første kvartal 2022. Men selv om de igjen har svarte tall på bunnlinjen for sin papirproduksjon, er dette ikke lenger et strategisk fokuspunkt for dem. Der papir utgjorde 70 % av omsetningen i 2006, utgjør det i dag kun 15 %.
Publisert av:Initiativet «Print Against War» oppfordrer trykkerier og formidlere, utgivere, influensere og leverandører til trykkeri- og emballasjeindustrien om å gå sammen for å støtte sine kolleger i Ukraina i denne utrolig vanskelige tiden. Du kan f.eks. legge inn muligheten til frivillige donasjoner i nettbutikken din.
Publisert av:Electronics For Imaging (EFI) lanserer fem nye EFI Fiery digitale grensesnitt (DFE) basert på den nyeste Fiery-plattformen, Fiery FS500 Pro. Konica Minolta vil være den første til å integrere dem med sine produksjonsmaskiner på grunn av deres mangeårige samarbeid med EFI.
Publisert av: