
Reklamemarkedet omsatte for 5.3 milliarder kroner i fjerde kvartal 2011, noe som gir en vekst på 1,7 prosent. Totalt for hele året ble reklameomsetningen 19,2 milliarder kroner, noe som er en økning på om lag 4 prosent fra 2010. Tallene fremkommer i en pressemelding fra IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik.
Dagspressen har fremdeles en markedsandel på 30 prosent i Norge, men annonseinntektene synker jevnt og trutt. Annonsering på internett økte med 11 prosent (400 millioner) fra 2010 til 2011. Markedsandelen for nett fortsetter dermed å øke, den er nå oppe i 23 prosent. IRM spådde nylig at internettannonsering vil passere dagspressen innen tre år.
TV-reklamen setter nok en gang rekord 2011. Totalt ble det annonsert for 3,4 milliarder kroner på TV, noe som betyr en omsetningsøkning på litt over 11 prosent.
– Tegnene vi ser på en svak nedgang i reklameveksten, vil fortsette i de kommende kvartalene, sier IRMs analysesjef Tobias Hedström. I følge den siste prognosen venter IRM likevel en vekst i 2012 på 4,6 prosent.