Svak økning i reklamesalget

PUBLISERT: 23 februar 2012
OPPDATERT: 21 mars
Medienes andel av omsetningen i 2011. Illustrasjon.: IRM.

Reklamemarkedet omsatte for 5.3 milliarder kroner i fjerde kvartal 2011, noe som gir en vekst på 1,7 prosent. Totalt for hele året ble reklameomsetningen 19,2 milliarder kroner, noe som er en økning på om lag 4 prosent fra 2010. Tallene fremkommer i en pressemelding fra IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik.

Dagspressen har fremdeles en markedsandel på 30 prosent i Norge, men annonseinntektene synker jevnt og trutt. Annonsering på internett økte med 11 prosent (400 millioner) fra 2010 til 2011. Markedsandelen for nett fortsetter dermed å øke, den er nå oppe i 23 prosent. IRM spådde nylig at internettannonsering vil passere dagspressen innen tre år.

TV-reklamen setter nok en gang rekord 2011. Totalt ble det annonsert for 3,4 milliarder kroner på TV, noe som betyr en omsetningsøkning på litt over 11 prosent.

– Tegnene vi ser på en svak nedgang i reklameveksten, vil fortsette i de kommende kvartalene, sier IRMs analysesjef Tobias Hedström. I følge den siste prognosen venter IRM likevel en vekst i 2012 på 4,6 prosent.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1

Bildekavalkade fra Sign, Print & Promotion Del 2

Vi har samlet flere bildeglimt fra Sign, Print & Promotion-messen 2025. Neste messe arrangeres om to år, så sett av 17.-18. mars 2027 i kalenderen allerede nå. Vi sees!
Bildekavalkade