Aftenposten får FO-kritikk for telefonsalg

Nyttig lærdom for alle som prøver å selge per telefon: Aftenposten tilbyr russen å tjene penger ved å ringe venner og kjente for å selge korttidsabonnement på avisen. Oppringningene skjer til telefonnumre russen selv har i sitt register, og telefonnumrene sjekkes ikke opp mot Reservasjonsregisteret. Forbrukerombudet mener at dette er et brudd på markedsføringsloven og har bedt Aftenposten rydde opp.

Det følger av markedsføringsloven at den som skal drive telefonsalg skal “vaske” listene sine mot Reservasjonsregisteret før de ringer. Dette skal forhindre at næringsdrivende ringer til forbrukere som har reservert seg mot telefonsalg i Reservasjonsregisteret.

– Ettersom det er russen som skaffer telefonnumrene, stilte vi spørsmål ved om ringelistene vaskes mot Reservasjonsregisteret før oppringning, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Aftenposten har svart at etter deres oppfatning handler russen som privatpersoner ved oppringningen. Dermed er de ikke næringsdrivende. Derfor mente de at salget ikke var omfattet av markedsføringsloven og at vasking av listene mot Reservasjonsregisteret ikke var nødvendig.

– Dette er ikke riktig forståelse av loven, sier Nergård. Når noen handler i en næringsdrivendes navn, eller på dennes vegne, anses vedkommende som næringsdrivende i lovens forstand og må følge lovens bestemmelser.

Som følge av Forbrukerombudets henvendelse, har Aftenposten nå iverksatt vasking av ringelistene som russen har med seg.

– Klager til oss viser at forbrukerne reagerer sterkt når deres reservasjoner mot telefonsalg ikke blir respektert. Forbrukerne skal slippe å motta markedsføring og salgshenvendelser når de uttrykkelig har frabedt seg dette. Derfor er det viktig at de næringsdrivende har gode rutiner for vask mot Reservasjonsregisteret, og ikke omgår regelverket, sier Nergård.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Luth Gruppen: Planlegger stand med CAD

Tekst: Roger Stormo | Foto: Luth Gruppen

Snart er det Sign, Print & Promotion messe, og hos Luth Gruppen har de bygget opp sin stand i et CAD-program og tester å flytte rundt maskinene så alt blir best mulig. Epsons siste modeller og det nyeste Summa skjærebordet er blant de tingene som skal lokke besøkerne.

Publisert av: 

Spesialeffekter hos Ricoh

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilder

Når Sign, Print & Promotion – messen endelig er en realitet så stiller Ricoh med sine kreative trykkpresser og tilhørende softvare som vil pirre de fleste. Vi opplever nå ett marked i stor endring etter nedstengingen, trykkvolumer går ned så det å tilføre økt verdi til trykksakene kommer til å bli fokus i årene som kommer sier Eivind Karfjell, salgssjef hos Ricoh Norge Graphic Communications. 

Publisert av: 

Kommer fra Danmark med Kongsberg

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

Blant våre utstillere på den kommende Sign, Print & Promotion-messen på Xmeetingpoint, Hellerudsletta 20-21. oktober vil du stifte bekjentskap med den danske firmaet Artwork Systems Nordic A/S. De distribuerer skjærebord fra Kongsberg Precision Cutting systemer og programvare samt CDI fra Esko.

Publisert av: 

Xaar med nytt printhode

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

En ledende leverandør av printhoder for trykkpresser fra forskjellige produsenter er inkjet-teknoselskapet Xaar. Nå har de lansert sitt nyeste skrivehode – Xaar Irix – som er utviklet for å sikre nøyaktig, pålitelig og enkel utskrift for koding og merking, produktprinting, funksjonelle væsker og 3D -utskrift.

Publisert av: