Aftenposten får FO-kritikk for telefonsalg

PUBLISERT: 1 mars 2012
OPPDATERT: 21 mars

Nyttig lærdom for alle som prøver å selge per telefon: Aftenposten tilbyr russen å tjene penger ved å ringe venner og kjente for å selge korttidsabonnement på avisen. Oppringningene skjer til telefonnumre russen selv har i sitt register, og telefonnumrene sjekkes ikke opp mot Reservasjonsregisteret. Forbrukerombudet mener at dette er et brudd på markedsføringsloven og har bedt Aftenposten rydde opp.

Det følger av markedsføringsloven at den som skal drive telefonsalg skal “vaske” listene sine mot Reservasjonsregisteret før de ringer. Dette skal forhindre at næringsdrivende ringer til forbrukere som har reservert seg mot telefonsalg i Reservasjonsregisteret.

– Ettersom det er russen som skaffer telefonnumrene, stilte vi spørsmål ved om ringelistene vaskes mot Reservasjonsregisteret før oppringning, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Aftenposten har svart at etter deres oppfatning handler russen som privatpersoner ved oppringningen. Dermed er de ikke næringsdrivende. Derfor mente de at salget ikke var omfattet av markedsføringsloven og at vasking av listene mot Reservasjonsregisteret ikke var nødvendig.

– Dette er ikke riktig forståelse av loven, sier Nergård. Når noen handler i en næringsdrivendes navn, eller på dennes vegne, anses vedkommende som næringsdrivende i lovens forstand og må følge lovens bestemmelser.

Som følge av Forbrukerombudets henvendelse, har Aftenposten nå iverksatt vasking av ringelistene som russen har med seg.

– Klager til oss viser at forbrukerne reagerer sterkt når deres reservasjoner mot telefonsalg ikke blir respektert. Forbrukerne skal slippe å motta markedsføring og salgshenvendelser når de uttrykkelig har frabedt seg dette. Derfor er det viktig at de næringsdrivende har gode rutiner for vask mot Reservasjonsregisteret, og ikke omgår regelverket, sier Nergård.

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Scandraft etablerer lager i Drøbak

Materialleverandøren Scandraft har nylig åpnet ett nytt lager i Drøbak. Dette skal styrke servicenivået til de norske kundene, med ambisjonen om å bli Norges ledende leverandør av grafiske materialer.
Media

Tetra Pak elektrifiserer transporter mellom lagre i Malmø

For første gang bruker Tetra Pak en helelektrisk lastebil. Lastebilen har avgang fra Tetra Pak i Lund, hvor den blir lastet over natten. Deretter lastes den og kjøres til to eksterne lagre i Malmø havn.
tetra-lastbilx

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong