Aftenposten får FO-kritikk for telefonsalg

PUBLISERT: 1 mars 2012
OPPDATERT: 21 mars

Nyttig lærdom for alle som prøver å selge per telefon: Aftenposten tilbyr russen å tjene penger ved å ringe venner og kjente for å selge korttidsabonnement på avisen. Oppringningene skjer til telefonnumre russen selv har i sitt register, og telefonnumrene sjekkes ikke opp mot Reservasjonsregisteret. Forbrukerombudet mener at dette er et brudd på markedsføringsloven og har bedt Aftenposten rydde opp.

Det følger av markedsføringsloven at den som skal drive telefonsalg skal “vaske” listene sine mot Reservasjonsregisteret før de ringer. Dette skal forhindre at næringsdrivende ringer til forbrukere som har reservert seg mot telefonsalg i Reservasjonsregisteret.

– Ettersom det er russen som skaffer telefonnumrene, stilte vi spørsmål ved om ringelistene vaskes mot Reservasjonsregisteret før oppringning, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Aftenposten har svart at etter deres oppfatning handler russen som privatpersoner ved oppringningen. Dermed er de ikke næringsdrivende. Derfor mente de at salget ikke var omfattet av markedsføringsloven og at vasking av listene mot Reservasjonsregisteret ikke var nødvendig.

– Dette er ikke riktig forståelse av loven, sier Nergård. Når noen handler i en næringsdrivendes navn, eller på dennes vegne, anses vedkommende som næringsdrivende i lovens forstand og må følge lovens bestemmelser.

Som følge av Forbrukerombudets henvendelse, har Aftenposten nå iverksatt vasking av ringelistene som russen har med seg.

– Klager til oss viser at forbrukerne reagerer sterkt når deres reservasjoner mot telefonsalg ikke blir respektert. Forbrukerne skal slippe å motta markedsføring og salgshenvendelser når de uttrykkelig har frabedt seg dette. Derfor er det viktig at de næringsdrivende har gode rutiner for vask mot Reservasjonsregisteret, og ikke omgår regelverket, sier Nergård.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324