Store miljø- og kostnadsgevinster med voks, sier Xerox

PUBLISERT: 1 mars 2012
OPPDATERT: 21 mars
Fordeler med voks fremfor laser. Foto: Wikipedia.

Xerox har kalkulert på forskjellene mellom voks- og laserteknologi i Trøndelag. I alt har Xerox levert 125 voksskrivere i de to trøndelagsfylkene. Konklusjonen er at miljø- og kostnadsgevinstene ved voks er store.

Generell kostnadsbesparelse ved voks- i forhold til laserskrivere er rundt 75 prosent. Miljøgevinstene er tilsvarende store eller større. Giftavfallsmengden reduseres med rundt 90 prosent ved å gå fra laser til voks, viser beregninger fra Trøndelag.

Kronebesparelser*

Xerox regner med et normalt gjennomsnittlig volum på 50.000 fargeutskrifter per maskin årlig, totalt 6,25 millioner fargeutskrifter for 125 maskiner:

Type maskin Kostnad – krone
Tradisjonelle laserskrivere

2.812.500

ColorQube voksskriver

728.125

Total kostnadsbesparelse 125 maskiner

2.084.375

*Alle utskrifter med kun farger i logo og sideoppsett klassifiseres som s/hv på voks, mens de klassifiseres som farge på laser, også prismessig.

Miljøbesparelser

Voksprintere har en rekke egenskaper som gir store miljø- og kostnadsfordeler. Blant disse finner vi:

  • Bruk av voks overflødiggjør toner, og dermed også utskiftning og avhending av miljøskadelige tonerkassetter. Overflødig voks er klassifisert som husholdningsavfall, og total avfallsmengde redusert med rundt 90 prosent.
  • Redusert strømforbruk på rundt 30 prosent, i produksjon.
  • Kan trykke på all slags papir, inklusive resirkulert papir, med omtrent samme kvalitet
  • Enkle fargepåslag, som logor og brevhoder, registreres som svarthvitt kopier. Mengde fargetrykk reduseres i snitt fra rundt 80 til 20 prosent av total utskriftsmengde. Fergeutskrifter blir dessuten rundt 60 prosent rimeligere.
  • Betydelige innsparinger i materialer (toner), retur av tomme beholdere og mindre bruk av fargekopier, totalt rundt 30 prosent i forhold til tradisjonelle laserskrivere.
  • Redusert servicebehov og færre slitasjedeler som tromler eller fuser, kun utskiftning av rensemoduler
  • Mindre nedetid, man slipper å stoppe maskinen ved etterfylling av voks.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324