Lynrask B1-inkjet fra Impika

Franske Impika setter en ny standard for produksjon av tabloidaviser, magasiner og bøker med sin siste lansering, iPrint eXtreme, en ny digital rullskriver med en imponerende hastighet på 375 meter i minuttet. Hastigheten er i følge produsenten basert på utskrift i fire farger med en oppløsning på 1200 DPI. Monokrom-utskrifter går langt raskere. iPrint eXtreme kan leveres i konfigurasjoner fra 1 til 6 farger, og skal støtte en lang rekke etterbehandlingssystemer. Skriveren har en maksimal skrivebredde på 711 mm, hvilket blant annet gir muligheter for produksjon i B1-formatet (707 x 1000mm).

Den ekstreme hastigheten gir høy produktivitet. På én time kan maskinen produsere 8.000 eksemplarer av en 40-siders tabloidavis i farger, 45.000 B2-ark eller 22.500 B1-ark – avhengig av valgt oppløsning.

Flere kvalitetsvalg

iPrint eXtreme gir brukeren en rekke oppløsningsvalg, tilpasset bruksområdet:

• 360 x 600 dpi (avisproduksjon og enklere trykksaker)

• 600 x 600 dpi (direct mail, forretningstrykksaker, formularer)

• VHQ (Very High Quality) Mode (fire gråskalanivåer ved 600 x 600 dpi gir meget god kvalitet også ved høye hastigheter. Til reklametrykksaker og kvalitetsmagasiner.

• «Offset-kvalitet» med ekte 1200 x 1200 dpi oppløsning

iPrint eXtreme demonstreres i fullskala på Drupa.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: 

Jobben med holdbarhet: Slik opplever firmaer det

Tekst: Claes Nordström |

56 prosent av de spurte europeiske selskapene synes det er vanskelig å gjøre grønne investeringer fordi andre forretningsproblemer blir sett på som mer krevende. Og bare en tredjedel av bedriftslederne ser den digitale transformasjonen som en muliggjører for mer bærekraftig forretningspraksis. Dette kommer frem i en ny Ricoh-studie.

Publisert av: 

Digital etikett- og emballasjeløsning fra A-Å fra Konica Minolta

Tekst: Lis Lykke | Foto: Pressebilder

Etiketter og emballasje er de to vekstområdene som i dag er i den grafiske bransjen. Hos Konica Minolta har de satt sammen noen forslag til hvordan trykkerier kan bli en del av den positive utviklingen, ikke bare med en etikettskriver, men med hele løsningen.

Publisert av: 

Digitale etiketter i kulturhus

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

For fem år siden var all etikettrykking hos Totaltrykk med offset og flexo. Mindre opplag og behovet for fleksibilitet førte til den første digitale etikettmaskinen i 2017. I sommer var det på tide med neste generasjon Konica Minolta-maskin – 40 prosent raskere og mer fleksibel. Sign & Print besøkte trykkeriet.

Publisert av: 

BK Dekorima: Satser stort på skilt

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

– Hvert år ser vi på de store jobbene vi har gjort og tenker: Hva skal vi gjøre neste år? Da er det alltid nye, minst like store jobber. Så mens andre sliter, klarte vi å øke salget med 60 prosent i første halvår 2021, sier daglig leder Arne Nybo i BK Dekorima i Sandefjord. […]

Publisert av: 

«99% av forespørsler på e-post er bortkastet tid»

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Søren Winsløw

Anders Rehhoff, eier av trykkeriet A.R.T. i Skanderborg i Danmark gidder ikke å bruke tid på å besvare e-posthenvendelser fra ukjente kunder. Han rusler heller rundt i det lokale industriområdet en solfylt solskinnsdag og innhenter bestillinger.

Publisert av: