Neopost satser på norsk ledelse

Neopost akter å ekspandere både i office- og proffmarkedet. Erik Thorhallsson er ansatt som ny daglig leder.

Norsk daglig leder i fransk bedrift. Franske Neopost kjøpte for noen år siden opp sin norske forhandler. Det markerte begynnelsen på en turbulent tid der flere selskapskulturer skulle forenes i én. Når norske Neopost nå møter kundene på Drupa, er det med ny daglig leder og nesten bare helt nye produkter.

– Du møter oss på mange ulike steder på Drupa, sier ny daglig leder Erik Thorhallsson. Hos Duplo viser vi blant annet DBMi, som er en ny ryggstiftemaskin for alt fra CD-omslag til 35 x 61 cm produksjon. Hos Mulitgraph viser vi Touchline og hos Plockmatic er både konvolutterings-, hefte-, false-, skjære- og firkantmaskinene nye. Renz har en ny liten stansemaskin som passer bra på det norske markedet, og Komfis maskiner for laminering er på god vei til å bli standardutstyr i den grafiske bransjen.

Neopost er et fransk, børsnotert selskap som er blitt rikt og verdensomspennende ved å produsere og selge frankerings- og konvolutteringsmaskiner. Men det sendes stadig mindre post, og i de senere årene har derfor selskapet utvidet sin virksomhet til først å omfatte annen etterbehandling på kontoret, og siden også med etterbehandling i videste forstand – både rettet mot den grafiske bransjen og store selskaper og myndigheter.

Ekspansjonen ble komplisert, siden Norge var første sted i verden der Neopost også ekspanderte inn i profesjonell etterbehandling,  gjennom noen viktige oppkjøp av leverandører til den grafiske bransjen. Først kjøpte de Mailgraph og like etterpå også Kontur Document Systems. Med det siste oppkjøpet innledet Neopost – også det for første gang i verden – en offensiv innen etterbehandling utover konvoluttering og frankering.

Nytt lederskap. Nå er den første delen avklart. Neste trinn er ekspansjon på alle fronter – både innen office og på den profesjonelle siden. Til å lede arbeidet har Neopost utpekt en ny daglig leder. 43 år gamle Erik Thorhallsson har lang erfaring fra Binders og Norfolier, og kommer nå fra Thanke Engros.

– I alle selskapene har jeg hatt delvis de samme kundene som vi jobber med i Neopost, sier Erik. – Det blir nytt for meg å selge til det profesjonelle markedet, som jo representerer nesen en tredel av Neopost Norges omsetning.

Neopost Norge omsatte for 111 miljoner i fjor og har knapt 50 ansatte i Oslo, Trondheim og Bergen. Selskapet arbeider også med forhandlere på 40 steder i landet.

– Halvparten av dem har også serviceteknikere som takler de mer kompliserte grafiske maskinene, så vi har et veldig bredt servicenett. Mens det for de mindre bedriftene handler mye om finansiering, så fokuserer de større på tilgjengelighet og service før de gjør en kjøpsbeslutning. Derfor kommer jeg også til å ha fokus både på salg og service. Vi har nå omtrent 40 prosent av det grafiske nysalget innen etterbehandling i Norge. Det skal økes.

Neopost forhandler blant annet de populære skjæremaskinene fra IDEAL.

Ekstremt kundefokus. Erik Thorhallsson er en person som liker ekstreme saker. Privat driver han både med maraton och triathlon (svømming, sykling og løping).

– Vi skal dyrke et ekstremt kundefokus. Kundebehandlingen skal fungere raskere enn før. Utdanning får stor oppmerksomhet. Vi skal øke den faglige kompetansen – både hos de nye som nå kommer til og hos de som allerede jobber for oss. Jeg er ikke fornøyd før kundene betrakter oss både som en salgs- og kunnskapsorganisasjon.

– Vi bruker begrepet ”trusted advisor” – kundens fortrolige rådgiver. Dette skal vi være både på kontor- og proffmarkedet. Det innebærer at vi må opptre på to forskjellige måter – for de to markedene har ulike forventninger til oss. Til vår hjelp i det arbeidet har vi fordelen av å være en helt integrert skandinavisk organisasjon, der vi kan trekke på gode ressurser i alle de tre landene.

– Vi har en sterk ambisjon om å vokse både på kontor- og proffmarkedet,  uansett om den sistnevnte befinner seg i et frittstående selskap eller som en avdeling i et annet firma. På kontorsiden ser vi et stort vekstpotenstial. Frankering er utvilsomt et marked som faller med omtrent fire prosent per år, men vi er utfordrere og det fins et marked som er tilstrekkelig stort til å sikre vekst. Omsetningen i Skandinavia er jevnt fordelt mellom maskinsalg på den ene siden, og service, progamvare og finansiering på den andre. Programvare er den sektoren som vokser hurtigst, sier Thorhallsson.

 

OM NEOPOST NORGE

– 47 ansatte

– 111 millioner i omsetning

– Tett samarbeid med Neopost Scandinavia i Sverige og Danmark

– Datterselskap till franske Neopost med en milliard euro i omsetning og 5500 ansatte

Tekst og foto: Peter Ollén, po@agi.se

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: