Drupa: Allkopi former morgendagen med HP Indigo

PUBLISERT: 11 mai 2012
OPPDATERT: 21 mars

Allkopi har oppnådd lønnsomhet gjennom de siste års krise. Strategiske investeringer i utstyr og marked har gitt resultater. Akkurat nå sonderer de terrenget for plassering av sitt nye stortrykkeri i Osloregionen.

– Vi er et av svært få trykkerier som har klart å tjene penger på offset, sier direktør Jørn Aalefjær. – Det har vi tenkt å fortsette med. Men stadig flere og mindre opplag gjør at vi nå satser på digital offset med HP Indigo.

Allkopi skrev, som drt første selskapet i Norden, kontrakt med Visutech om levering av en HP Indigo 10000 – den nya B2-maskinen som nå sluttestes på fabrikken og blir begynt levert til kundene innen ett år. Dessuten har selskapet kjøpt en HP Indigo 7600 for umiddelbar levering. Med den får de muligheten til å trykke dekkhvitt, trykka på plast, prege og mye annet.

Langsiktig

– Norge er en liten øy i den europeiske økonomien, sier Aalefjær. Vi er Europas Dubai. I Allkopi lytter vi til markedet og analyserer det. Deretter tilpasser vi ressursinnsatsen til det vi ser. Og det vi ser, er at Norges økonomi vil være sterk i minst 30 år til.

– Det markedsføres mye i Norge. Mye av markedsføringen må være segmentert. Så lenge ikke økonomien klapper sammen, har vi et levebrød.

– Vi har alltid tjent penger og vært varsomme med hva vi går inn i. Vi går inn der det er verdier å hente. Vi går ikke inn der markedet må bygges opp fra scratch. Vi går inn der det fins et klart marked å starte med. Deretter gjør vi ting litt annerledes. Vi tilhører de meget få som driver lønnsom offsetproduksjon i Norge.

Espen Normann Olesen fra Allkopi legger til: – Vi gjør offset på på den måten som våre kunder ønsker. Det er det vi kan tjene penger på. Vi går ikke etter de store volumene på 100.000 og derover. Det var en strategi vi la når vi flyttet til våre nåværende lokaler og gikk fra 50 x 70 till 70 x 100 cm presser.

Navnet blir web-to-print

Allkopi har ambisjoner om å presentere den beste web-to-print-løsningen på markedet 1. august.

– Kundene vil kommunisere via skjermen i framtida. Det er det ingen tvil om, sier Jørn Aalefjær.

– Vi kommer til å kjøpe mer i tiden som kommer, sier han. Vi har en dedikert stab på tre team som ser på alt fra arbeidsflyt til ferdiggjøring. De som gjør en god jobb med å forklare for våre tre Drupa-team hva de kan tilby oss, de vil få ordre. Men ordrene kommer ikke på Drupa. HP og Visutech er de eneste vi signerer med her nede.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Canon-sjefen: «Inkjet er den rette veien å gå»

Canon har stilt ut på flere messer under mottoet "The power to move". For Canons Jennifer Kolloczek handler den bevegelsen om økt fokus på arkmatet inkjet ved høye hastigheter.
Canon Jennifer Matteus

Kraftfull skjæreteknologi kombinert med automatisering

På FESPA vil Zünd demonstrere hvordan en kombinasjon av kraftig skjæreteknologi, intelligent programvare og innovative løsninger for automatisert materialhåndtering kan gjøre digital skjæring effektiv og allsidig.
Henrik_Larsson_Hedblom-og-Martin_Roed_Nielsen