Drupa: Bedre rollups? Ja, sa danskene

PUBLISERT: 12 mai 2012
OPPDATERT: 21 mars
Tomas Pedersen har selv vært aktiv i utviklingen av systemet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De lette, bærbare utstillingsplakatene som ble døpt ”roll-ups” kom på markedet for 10-15 år siden. Ideen er genial, for den løser et evigvarende problem for alle som er på reisefot og skal presentere noe eller eksponere noe uten å bruke godstransport og halve dagen på opp- og nedrigging. Rollups settes på gulvet og rulles opp. Ferdig.

Så da er vel alt greit? Neida. Ålborgbedriften Scandinavian Displays har videreutviklet ideen. Tanken bak er den samme, men gjennomføringen er gjort mye enklere. De har de gjort så bra at de har fått flere patenter, og de venter på ett til. Systemet kalles Spring-It, og det har sin helt bestemte årsak.

En smart løsning gjør det mulig å bruke duk både på for- og baksiden

– Det var litt for vanskelig å skifte budskap og litt for tidkrevende å bytte duk på den gamle måten, sier daglig leder Tomas Pedersen i Scandinavian Displays. – Vi utviklet magnetiske festeanordninger i topp og sokkel som gjør det lynraskt å bytte duk. Samtidig fant vi opp et fjærbelastet system som sikrer at duken alltid er stram og presentabel. Nå kan budskapet skiftes på noen sekunder, og det fins nesten ingen begrensninger verken i format/bredde eller for hvilke materialer man bruker som budskapsbærer. Tekstil, canvas og plast går like bra, sier Tomas Pedersen.

Foten er utstyrt med en fjæranordning som holder duken stram

Tosidig bruk går også bra. Og montering på vegg. Tosidig burde egentlig vært en umulighet, siden systemet uvegerlig krever en ”ryggrad”. Men det problemet er smart løst med Spring-It. Systemet gir også mulighet for videre utbygging med ”såler” rundt soklene. Det gir enda mer plass til profilering og utnyttelse av kreative ideer.

Spring-It er en dansk idé, og herfra leveres også løsningsforslag både når det gjelder teknisk utførelse og grafisk design. Produksjonen skjer i Polen.

Les videre

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

For få utdannes – "Situasjonen begynner å bli kritisk"

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Stibo kjøper trykkeri ut av konkursbo

Danske Stibo Completes administrerende direktør Søren Henriksen forklarer i et intervju med Sign & Print hva dette vil bety.
Soren-Henriksen

Siste nytt

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

30-årsjubilanten investerer i fremtiden: "Mitt livsverk"

Med lokaler midt i Oslo sentrum er digitaltrykkeriet In-Trykk tett på mange store bedrifter som trenger trykketjenester.
– Jeg har blitt litt av en hustrykker for bedriftene på gata, sier eier Yalcin Ucarli.
IN Konica

Åpent hus med tema "foliering av kjøretøy"

Torsdag 20. juni inviterer Spandex til åpent hus i Larvik. Foliering av kjøretøy er tema for dagen og det blir demonstrasjon av foliering og nye produkter.
Spandex folie