De lette, bærbare utstillingsplakatene som ble døpt ”roll-ups” kom på markedet for 10-15 år siden. Ideen er genial, for den løser et evigvarende problem for alle som er på reisefot og skal presentere noe eller eksponere noe uten å bruke godstransport og halve dagen på opp- og nedrigging. Rollups settes på gulvet og rulles opp. Ferdig.
Så da er vel alt greit? Neida. Ålborgbedriften Scandinavian Displays har videreutviklet ideen. Tanken bak er den samme, men gjennomføringen er gjort mye enklere. De har de gjort så bra at de har fått flere patenter, og de venter på ett til. Systemet kalles Spring-It, og det har sin helt bestemte årsak.
– Det var litt for vanskelig å skifte budskap og litt for tidkrevende å bytte duk på den gamle måten, sier daglig leder Tomas Pedersen i Scandinavian Displays. – Vi utviklet magnetiske festeanordninger i topp og sokkel som gjør det lynraskt å bytte duk. Samtidig fant vi opp et fjærbelastet system som sikrer at duken alltid er stram og presentabel. Nå kan budskapet skiftes på noen sekunder, og det fins nesten ingen begrensninger verken i format/bredde eller for hvilke materialer man bruker som budskapsbærer. Tekstil, canvas og plast går like bra, sier Tomas Pedersen.
Tosidig bruk går også bra. Og montering på vegg. Tosidig burde egentlig vært en umulighet, siden systemet uvegerlig krever en ”ryggrad”. Men det problemet er smart løst med Spring-It. Systemet gir også mulighet for videre utbygging med ”såler” rundt soklene. Det gir enda mer plass til profilering og utnyttelse av kreative ideer.
Spring-It er en dansk idé, og herfra leveres også løsningsforslag både når det gjelder teknisk utførelse og grafisk design. Produksjonen skjer i Polen.