Drupa er ikke bare arena for innovasjon og lanseringer. Nesten en halv hall er dedikert til bruktmaskinbrokere fra hele verden, som byr på store kataloger over brukt utstyr i alle kategorier. Men offset dominerer. Det er lett å gjøre gode kjøp på kvalitetspresser fra Heidelberg, KBA, Manroland og de andre velrenommerte produsentene. Og det fins kjøpere, men ikke nok til at selgerne er fornøyd. Det skulle forresten tatt seg fint ut.
Men er den digitale revolusjonen nådestøtet for selgere av brukte offsetmaskiner?
Den første selgeren jeg henvendte meg til, ble svært brydd og ville ikke svare. Han kunne plutselig nesten ikke engelsk, men klarte likevel å forklare at sjefen hans hadde forbudt ham å snakke om noe annet enn brukte maskiner.
Nestemann var derimot mer imøtekommende. René Graf (kledelig navn på Drupa, ikke sant?), er leder av WGM – World Graphic Machines. De formidler som navnet tilsier brukt utstyr over hele verden. Han er klar i sin sak.
Markedet er der
– Det er i utgangspunktet ikke vanskelig å finne kjøpere til brukt offsetutstyr av høy kvalitet. Den digitale revolusjonen er ikke kommet like langt overalt. Det er tross alt bare 2 prosent av verdens trykksaker som produseres digitalt. For oss fører digitaliseringen bare til at det blir flere gode offsetpresser på markedet. Ettersom jeg vet, var situasjonen litt spesiell i Norge og Skandinavia, med betydelig overkapasitet på offsetproduksjon. Norden er derfor ikke lukrativt for oss når det gjelder offset. Men snart blir det et marked for brukte digitale maskiner, så da er vi på plass igjen.
Pengemangel
– Det som kan gjøre det tungt å selge brukte offsetpresser, er altså ikke den digitale revolusjonen. Det er ikke markedet som svikter, men finansieringen. Banker og finansinstitusjoner over hele Europa har skrudd på korken og finansierer nesten ingenting uten 110 prosent sikkerhet. Da blir det vanskelig å utvikle nye markeder og komme seg ut av krisen igjen, sier René Graf i WGM.