Drupa: Ikke bare nyheter

PUBLISERT: 13 mai 2012
OPPDATERT: 13 mai
En halv messehall er avsatt til det motsatte av nyheter

 

Drupa er ikke bare arena for innovasjon og lanseringer. Nesten en halv hall er dedikert til bruktmaskinbrokere fra hele verden, som byr på store kataloger over brukt utstyr i alle kategorier. Men offset dominerer. Det er lett å gjøre gode kjøp på kvalitetspresser fra Heidelberg, KBA, Manroland og de andre velrenommerte produsentene. Og det fins kjøpere, men ikke nok til at selgerne er fornøyd. Det skulle forresten tatt seg fint ut.

Men er den digitale revolusjonen nådestøtet for selgere av brukte offsetmaskiner?

Den første selgeren jeg henvendte meg til, ble svært brydd og ville ikke svare. Han kunne plutselig nesten ikke engelsk, men klarte likevel å forklare at sjefen hans hadde forbudt ham å snakke om noe annet enn brukte maskiner.

Nestemann var derimot mer imøtekommende. René Graf (kledelig navn på Drupa, ikke sant?), er leder av WGM – World Graphic Machines. De formidler som navnet tilsier brukt utstyr over hele verden. Han er klar i sin sak.

Markedet er der

– Det er i utgangspunktet ikke vanskelig å finne kjøpere til brukt offsetutstyr av høy kvalitet. Den digitale revolusjonen er ikke kommet like langt overalt. Det er tross alt bare 2 prosent av verdens trykksaker som produseres digitalt. For oss fører digitaliseringen bare til at det blir flere gode offsetpresser på markedet. Ettersom jeg vet, var situasjonen litt spesiell i Norge og Skandinavia, med betydelig overkapasitet på offsetproduksjon. Norden er derfor ikke lukrativt for oss når det gjelder offset. Men snart blir det et marked for brukte digitale maskiner, så da er vi på plass igjen.

Pengemangel

– Det som kan gjøre det tungt å selge brukte offsetpresser, er altså ikke den digitale revolusjonen. Det er ikke markedet som svikter, men finansieringen. Banker og finansinstitusjoner over hele Europa har skrudd på korken og finansierer nesten ingenting uten 110 prosent sikkerhet. Da blir det vanskelig å utvikle nye markeder og komme seg ut av krisen igjen, sier René Graf i WGM.

Les videre

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Fresnyhet fra Kimla hos Alvøen

Alvøen selger fra før av to frese- og skjæremaskiner fra polske Kimla, som begge har industrien som hovedmålgruppe. Nå lanseres en CNC-fres som er rettet mot skilt- og messebransjen.
alvoen_kimla_bpfm_webb

Scanpack 2024 overtraff forventningene, sier fornøyde utstillere

Scanpack feirer 60 år og er sterkere enn noen gang. Nord-Europas ledende emballasjemesse trakk flere besøkende og utstillere i år enn i fjor – og reaksjonene var overveldende positive, ifølge Svenska Mässan.
60-arx

Flying start for Epsons etikettsatsing

Epson har produsert etikettpresser i over et tiår, men i Norden har selskapets fokus vært mer på tradisjonell trykking. Inntil nå. For rundt et år siden ble det også gjort en etikettsatsing her nord.
Epson-1-1024x683 (1)

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong