Grønn blogg: Når trykksakkundene etterspør miljøpolitikk

PUBLISERT: 31 mai 2012
OPPDATERT: 21 mars

Av Laurel Brunner, Verdigris

Store internasjonale varemerker er blitt seriøse når det gjelder karbonavtrykk. BMW har for eksempel en tydelig miljøpolitikk, som krever at bedriftens leverandører også har systemer for miljøledelse. Trykkeriene har lenge sett denne bevegelsen blant de store virksomhetene, og mange har reagert med å ta egne miljøinitiativ. De vil være sikre på å ha gode svar til kunder som BMW, Tesco eller Marks & Spencer når de spør etter trykkeriets miljøsertifiseringer.

Implementeringen av ISO 14001 til miljøledelse er kanskje det viktigste skrittet på veien. Standarden er relativt lett å følge, ettersom den forbedres løpende og i bunn og grunn er et ledelsesverktøy. Standarden kan brukes som en guide som kan identifisere en virksomhets footprint både for aktiviteter, produkter og tjenester. Når man har kartlagt de faktorer som kan ha innflytelse på miljøet – som energiforbruk, forbruksvarer og transport – kan disse måles, kontrolleres og reduseres over tid.

Løpende forbedringer av ytelse er sentralt i ISO 14001, spesielt i forhold til virksomhetenes ledelse. Som utgangspunkt skal virksomhetens miljømål identifiseres. Avhengig av ambisjonsnivået kan målene være basale eller ekstremt kompliserte. Men uansett om det dreier seg om forbedring av avfallshåndtering ved gjenbruk eller bruk av alternative energikilder, skal trykkeriet utvikle en systematisk tilgang til miljøpolitikken, også når det gjelder så grundleggende oppgaver som å sortere avfallet. Aktivitetene skal dokumenteres og evalueres, så prosedyrene kan forbedres.

Som en del av Verdigris-projektet har vi opprettet en global database med trykkerier som er sertifisert efter ISO 14001, via http://verdigrisproject.com/iso14001. For å bli lagt til listen kan du kontakte sj@digitaldots.org.

Prosjektet Verdigris (www.verdigrisproject.com) fokuserer på trykksakens miljøpåvirkning og støttes av Agfa, Canon Europe, Digital Dots, Drupa, HP, Ricoh, Unity Publishing, EFI, Pragati Offset og Xeikon. Bloggen forfattes av Laurel Brunner fra Verdigris, som jevnlig vil forsyne leserne med blogginnlegg om aktuelle temaer på miljøområdet.

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Scandraft etablerer lager i Drøbak

Materialleverandøren Scandraft har nylig åpnet ett nytt lager i Drøbak. Dette skal styrke servicenivået til de norske kundene, med ambisjonen om å bli Norges ledende leverandør av grafiske materialer.
Media

Tetra Pak elektrifiserer transporter mellom lagre i Malmø

For første gang bruker Tetra Pak en helelektrisk lastebil. Lastebilen har avgang fra Tetra Pak i Lund, hvor den blir lastet over natten. Deretter lastes den og kjøres til to eksterne lagre i Malmø havn.
tetra-lastbilx

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong