Grønn blogg: Når trykksakkundene etterspør miljøpolitikk

Av Laurel Brunner, Verdigris

Store internasjonale varemerker er blitt seriøse når det gjelder karbonavtrykk. BMW har for eksempel en tydelig miljøpolitikk, som krever at bedriftens leverandører også har systemer for miljøledelse. Trykkeriene har lenge sett denne bevegelsen blant de store virksomhetene, og mange har reagert med å ta egne miljøinitiativ. De vil være sikre på å ha gode svar til kunder som BMW, Tesco eller Marks & Spencer når de spør etter trykkeriets miljøsertifiseringer.

Implementeringen av ISO 14001 til miljøledelse er kanskje det viktigste skrittet på veien. Standarden er relativt lett å følge, ettersom den forbedres løpende og i bunn og grunn er et ledelsesverktøy. Standarden kan brukes som en guide som kan identifisere en virksomhets footprint både for aktiviteter, produkter og tjenester. Når man har kartlagt de faktorer som kan ha innflytelse på miljøet – som energiforbruk, forbruksvarer og transport – kan disse måles, kontrolleres og reduseres over tid.

Løpende forbedringer av ytelse er sentralt i ISO 14001, spesielt i forhold til virksomhetenes ledelse. Som utgangspunkt skal virksomhetens miljømål identifiseres. Avhengig av ambisjonsnivået kan målene være basale eller ekstremt kompliserte. Men uansett om det dreier seg om forbedring av avfallshåndtering ved gjenbruk eller bruk av alternative energikilder, skal trykkeriet utvikle en systematisk tilgang til miljøpolitikken, også når det gjelder så grundleggende oppgaver som å sortere avfallet. Aktivitetene skal dokumenteres og evalueres, så prosedyrene kan forbedres.

Som en del av Verdigris-projektet har vi opprettet en global database med trykkerier som er sertifisert efter ISO 14001, via http://verdigrisproject.com/iso14001. For å bli lagt til listen kan du kontakte sj@digitaldots.org.

Prosjektet Verdigris (www.verdigrisproject.com) fokuserer på trykksakens miljøpåvirkning og støttes av Agfa, Canon Europe, Digital Dots, Drupa, HP, Ricoh, Unity Publishing, EFI, Pragati Offset og Xeikon. Bloggen forfattes av Laurel Brunner fra Verdigris, som jevnlig vil forsyne leserne med blogginnlegg om aktuelle temaer på miljøområdet.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: 

Går for gull i Kobbervikdalen

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon Marked

Med 11 medarbeidere kunne de fylt et fotballag. Akkurat det overlater de til Strømsgodset, der Skilt design foretrekker å delta i fotballklubbens eksklusive “Sølvklubben”. På skilt- og dekorsiden derimot, er det ingen overdrivelse å si at bedriften selv går for gull.

Publisert av: 

Eske i bølgepapp holder ferskvarer kjøleskapskalde

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressefoto

Mondi, en av Europas største produsenter av emballasje, er spesielt fokusert på bølgepapp. Selskapet lanserer en pappeske for e-handel, kalt BCoolBox, som er så tett og dermed isolerende at den kan holde temperaturen på innholdet i esken på rundt syv grader Celsius i opptil 24 timer.

Publisert av: