25-millioners avtale for Xerox

PUBLISERT: 21 juni 2012
OPPDATERT: 21 mars

Den norske olje- og gassleverandøren Aibel har inngått en internasjonal avtale med Xerox Norge om levering av komplette skrivertjenester for alle ansatte. Avtalen omfatter selskapets rundt 5000 medarbeidere og har en verdi på rundt 25 millioner kroner. Nye skrivere er alt rullet ut ved selskapets virksomheter i Norge og Storbritannia. Tilsvarende løsninger leveres nå til selskapets kontorer i Asia.

Fra 11 til én

Selskapet hadde tidligere 88 ulike skrivermodeller fra 11 leverandører. Nå er beholdningen standardisert med seks modeller fra én leverandør. Antall skrivere er redusert med 42 prosent, fra 289 til 169 maskiner. Skriverkostnadene er hittil redusert med rundt 20 prosent. Papirbruken er også kraftig redusert. Innsparingen tilsvarer 2900 m2 skog, og vil tilsvare 5.500 m2 skog i løpet av 2013. Samtidig har selskapet fått full oversikt og kontroll over utskriftssystem og -bruk.

– Det hadde vi ikke tidligere, sier Vidar Berg, avdelingsleder for prosesser og IT infrastruktur i Aibel. Avtalen omfatter også service. Det har i følge Berg gitt en kosteffektiv, moderne, fleksibel og brukervennlig løsning for utskrifter og skanninger.

Ingen oversikt

Aibel hadde en gammelt, utrangert og tilfeldig sammensatt flåte med skrivere. Det fantes ingen samlet oversikt over antall, plassering, bruksmønster og kostnader. Det var stadige feil, mye nedetid og stor belastning på helpdesken. Samtidig var det i Aibel, som i de fleste andre selskaper, slik at mange utskrifter forble liggende uavhentet på eller ved skriveren. Dette er lite kostnadseffektivt, kan medføre sikkerhetsrisiko og er heller ikke miljøvennlig.

Vunnet storkontrakt: Aibel har valgt Jim Lynch og Xerox som eneleverandør av skrivere og -tjenester.

I samarbeid med Xerox gjennomførte Aibel en analyse for å kartlegge situasjonen. Ut fra denne analysen og selskapets krav til ny løsning ble det utarbeidet en konsernovergripende skriverstrategi.

– Ut fra denne designet vi et nytt oppsett av teknologi, prosesser og ressurser for å gi alle brukere tilgang til et godt system for kopi-, utskrift- og skannefunksjonalitet. Det har gitt gode resultater, sier Jim Lynch, forretningsutvikler i Xerox Norge. Samtidig etablerte Aibel automatiserte prosesser for erstatning av forbruksmateriell og brukerstøtte.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324