Dronningens fargepalett

Pantone og reklamebyrået Leo Burnett i London har kartlagt dronning Elizabeths klesstil i Pantonefarger etter 60 år på tronen. Fargekartet heter – ikke helt uventet – Diamond Jubilee Colour Guide.

Samlingen inneholder Pantone-referansen, dato og angivelse for stedet dronningen var da hun bar plaggene som er fargeregistrert. For eksempel fargenyansen Primrose Yellow, som hun hadde valgt 29. april til prins William och Kate Middletons bryllup.

– Hver gang det dukker opp et bilde av dronning Elizabeth fra en av hennes gjøremål,  kommenterer man alltid hva hun har på seg, sier Justin Tindall, kreativ leder i Leo Burnett London. Det er noe som har fulgt dronningen hele veien på hennes mange år på den britiske tronen. Diamond Jubilee Colour Guide er en hyllest til denne regentperioden gjennom fokus på fargene og deres betydning.

For oss som bare er middels interessert i kongehusene rundtom, ser vi ikke helt den praktiske nytten av den nye fargepaletten. Likevel er det interessant å registerere at Pantones årlige fargeanbefalinger observeres og brukes langt inn i de kongelige gemakker.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: