Selveliminerende trykksak

En argentinsk forlegger har lansert en bok som er trykt med blekk som forsvinner av seg selv. Leseren har to måneder på seg til å lese boka etter at den er åpnet første gang. Deretter blekner trykkfargen bort og forsvinner helt.

Den frittstående bokhandleren og forleggeren Eterna Cadencia har trykt en antologi over de beste nye, latinamerikanske forfatterne med et spesialblekk som blir borte når det eksponeres for lys og luft. Ord og bilder blir ganske enkelt borte 60 dager etter at boken er åpnet første gang.

Bokens tittel er “El libro que no puede esperar”, som oversatt betyr noe sånt som “Boka som ikke kan vente”. Hensikten med prosjektet er å gi bokdebutanter den oppmerksomheten de trenger for å overleve, samtidig som det er et lite spark bak til forleggere som utelukkende satser på e-bøker.

«Bøker er tålmodige saker. Vi kjøper dem, setter dem i hylla, og så venter de på oss i dager, uker, måneder og år”, heter det i en annonse for prosjektet. ”Det er greit for bøker, men ikke for nye forfattere. Hvis bøkene ikke blir lest, klarer ikke forfatteren å skrive sin oppfølgerbok”.

Forleggerens plan skal være å gi ut flere bøker for å motivere til økt lesing på papir.

Kilder: Brad Gray, Fiona Willan

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Fespa: Årets motto er «print in motion»

Tekst: Claes Nordström | Foto: Claes Nordström

Det har bare gått et drøyt halvår siden Fespa i Amsterdam, men nå er det igjen tid for messe. Fra 31. mai til 3. juni møtes trykkeri- og skiltbransjen til gjenbesøk på Messe Berlin. OBS: Ledelsen i Fespa har kommet med en korrigering angående koronatiltakene rundt messen.

Publisert av: