Selveliminerende trykksak

PUBLISERT: 28 juni 2012
OPPDATERT: 28 juni

En argentinsk forlegger har lansert en bok som er trykt med blekk som forsvinner av seg selv. Leseren har to måneder på seg til å lese boka etter at den er åpnet første gang. Deretter blekner trykkfargen bort og forsvinner helt.

Den frittstående bokhandleren og forleggeren Eterna Cadencia har trykt en antologi over de beste nye, latinamerikanske forfatterne med et spesialblekk som blir borte når det eksponeres for lys og luft. Ord og bilder blir ganske enkelt borte 60 dager etter at boken er åpnet første gang.

Bokens tittel er “El libro que no puede esperar”, som oversatt betyr noe sånt som “Boka som ikke kan vente”. Hensikten med prosjektet er å gi bokdebutanter den oppmerksomheten de trenger for å overleve, samtidig som det er et lite spark bak til forleggere som utelukkende satser på e-bøker.

«Bøker er tålmodige saker. Vi kjøper dem, setter dem i hylla, og så venter de på oss i dager, uker, måneder og år”, heter det i en annonse for prosjektet. ”Det er greit for bøker, men ikke for nye forfattere. Hvis bøkene ikke blir lest, klarer ikke forfatteren å skrive sin oppfølgerbok”.

Forleggerens plan skal være å gi ut flere bøker for å motivere til økt lesing på papir.

Kilder: Brad Gray, Fiona Willan

Les videre

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Kodak vil transformere fra offset til digitalt med en ny gigant

Den enormt store trykkpressen Prosper Ultra 520 spilte den åpenbare hovedrollen blant Kodaks Drupa-nyheter. Et sterkt mål for selskapet er at trykkerier skal legge over offsetjobber til denne pressen uten å måtte gå på akkord med kvalitet eller hastighet.
kodak-DSC0765

Siste nytt

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1