Selveliminerende trykksak

PUBLISERT: 28 juni 2012
OPPDATERT: 28 juni

En argentinsk forlegger har lansert en bok som er trykt med blekk som forsvinner av seg selv. Leseren har to måneder på seg til å lese boka etter at den er åpnet første gang. Deretter blekner trykkfargen bort og forsvinner helt.

Den frittstående bokhandleren og forleggeren Eterna Cadencia har trykt en antologi over de beste nye, latinamerikanske forfatterne med et spesialblekk som blir borte når det eksponeres for lys og luft. Ord og bilder blir ganske enkelt borte 60 dager etter at boken er åpnet første gang.

Bokens tittel er “El libro que no puede esperar”, som oversatt betyr noe sånt som “Boka som ikke kan vente”. Hensikten med prosjektet er å gi bokdebutanter den oppmerksomheten de trenger for å overleve, samtidig som det er et lite spark bak til forleggere som utelukkende satser på e-bøker.

«Bøker er tålmodige saker. Vi kjøper dem, setter dem i hylla, og så venter de på oss i dager, uker, måneder og år”, heter det i en annonse for prosjektet. ”Det er greit for bøker, men ikke for nye forfattere. Hvis bøkene ikke blir lest, klarer ikke forfatteren å skrive sin oppfølgerbok”.

Forleggerens plan skal være å gi ut flere bøker for å motivere til økt lesing på papir.

Kilder: Brad Gray, Fiona Willan

Les videre

Dominos nye printer skriver ut i høy hastighet på flaskekorken

Domino Printing Sciences har lansert en ny serie med raske produkthåndterings- og utskriftsløsninger designet for å støtte drikkevareprodusenter og hjelpe dem med å levere emballasje uten flaskeetiketter av miljømessige og regulatoriske årsaker. Den nye serien skriver ut variable data og maskinlesbare koder, inkludert QR-koder, på korkene for HDPE-emballasje.
Dominov

EFI lanserer nye storformatprintere

Hybrid-LED-skriveren EFI Pro 16h+ og flatbed-LED-skriveren EFI Pro 30f+ har flere funksjoner, bedre bildekvalitet og yter raskere og bedre enn tidligere generasjoner, ifølge produsenten.
ken-hanulec-efi

Ricoh Norge tar markedsandeler med tonerpresse

Ifølge tall fra IDC Market Research styrker Ricoh Norge sin posisjon i markedet for produksjonsprintere for første halvår 2024, med nesten 50 prosent markedsandel i high-end-segmentet.
Ricoh kollage 2

Høye forventninger til Epsons lave fargesublimeringsprintere

Epson lanserer to nye og lavere 64-tommers fargesublimeringsskrivere. Modellene kan konfigureres med oransje og fiolett blekk for virkelig fargerike utskrifter.
epson1

Siste nytt

Nytt nummer av Sign & Print ute nå

Det nye nummeret av magasinet Sign & Print har nå forlatt trykkeriet og er på vei ut til grafiske bedrifter i hele Norge.
Magasinet

Schur viser ny printerteknikk som erstatter etiketter

Den danske emballasjegiganten Schur har utviklet en trykkteknikk som kan eliminere behovet for etiketter. Den ble vist på Sign Print & Pack-messen i Odense, Danmark.
Schur-kollage-768x500

"Kjempesuksess" for Canons Arena24

Den 4. og 5. september ble Canons hovedkontor i Oslo forvandlet til en dynamisk møteplass for selskapets kunder, partnere og medarbeidere: Canon Arena24. Med 18 faglige sesjoner og tre parallelle foredragsspor, kunne deltakerne fordype seg i temaer som blant annet dokumenthåndtering, kunstig intelligens, IT-sikkerhet og økonomi.
Canon Arena 24-71

Veien til Norges største grafiske produksjonshus

Merkur Grafisk har det siste året vokst betraktelig gjennom fire oppkjøp. I april 2025 flytter samtlige av selskapene inn i splitter nye lokaler på Langhus, like utenfor Oslo. Sign&Print har intervjuet daglig leder Kjetil Sjøeng om veien dit og hva Merkur 2.0 kommer til å innebære.
Merkur kollage