Undersøkelsen U.S. Digital Production Printing Application Forecast: 2011-2016 tar for seg utviklingen for 28 digitaltrykte produkter, i detalj.
Infotrends ser et tydelig skifte, bort fra de mer tradisjonelle applikasjonene innenfor transaksjonsprint, mot markedsføring og mer publisistiske applikasjoner, som tidsskrifter og bøker. Dessuten viser noen segmenter, som emballasje og siviltrykk, både rask og kraftig vekst.
Med tanke på volum står bøker for den sterkeste veksten, fulgt av DR og transpromo. Til tross for små volumer, ser tidsskrifter og dagsaviser ut til å øke.
– De totale printvolumene forventes å vokse med 2,9 prosent frem til 2016, sier Ralf Schlozer, sjef for Infotrends On Demand Printing & Publishing Consulting Service. Noen applikasjoner forventes å dra et godt stykke forbi den gjennomsnittlige utviklingskurven. For leverandørene er det av stor betydning å tilpasse seg markedsendringene. Infotrends anbefaler at leverandørene fokuserer på å utvikle utstyr med funksjoner som er godt tilpasset de områdene der vi ser den sterkeste veksten.