Drupa hvert tredje år?

PUBLISERT: 18 oktober 2012
OPPDATERT: 18 oktober

Drupas direktør Manuel Mataré har uttalt at det i fremtiden er ønskelig at Drupa skjæres ned fra 14 til 11 dager, med en helg i midten. Drupakomiteen skal ta stilling til forslaget i november. I forbindelse med forslaget vil komiteen også vurdere å arrangere Drupa hvert tredje år, i stedet for hvert fjerde, slik det har vært i flere tiår. Hvis planen går gjennom, vil neste Drupa bli arrangert i 2015.

Beslutningen får selvsagt konsekvenser for britiske Ipex, som skal arrangeres i London i 2014. Flere store bransjeaktører har allerede takket nei til London, og det er lett å tenke seg at en Drupa så kort tid etter Ipex kan få også andre utstillere til å trekke seg. En tre års syklus betyr at Ipex og Drupa begge skal arrangeres i 2018, noe som kan tvinge Ipex til også å endre frekvens. Det ujevne intervallet vil skape et stadig tilbakevendende problem for begge messer.

En Drupa i 2015 kan også komme til å by på utfordringer, ikke minst fordi lansering av ny teknologi da må skje ett år tidligere enn bedriftene først hadde forventet og planlagt for.

Beslutningen om hva Drupa vil gjøre, er ventet å falle i løpet av uke 45.

Les videre

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Fresnyhet fra Kimla hos Alvøen

Alvøen selger fra før av to frese- og skjæremaskiner fra polske Kimla, som begge har industrien som hovedmålgruppe. Nå lanseres en CNC-fres som er rettet mot skilt- og messebransjen.
alvoen_kimla_bpfm_webb

Scanpack 2024 overtraff forventningene, sier fornøyde utstillere

Scanpack feirer 60 år og er sterkere enn noen gang. Nord-Europas ledende emballasjemesse trakk flere besøkende og utstillere i år enn i fjor – og reaksjonene var overveldende positive, ifølge Svenska Mässan.
60-arx

Flying start for Epsons etikettsatsing

Epson har produsert etikettpresser i over et tiår, men i Norden har selskapets fokus vært mer på tradisjonell trykking. Inntil nå. For rundt et år siden ble det også gjort en etikettsatsing her nord.
Epson-1-1024x683 (1)

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong