Lundblad Media i Tromsø satser hardere på digitaltrykk og nye digitale medier. – Offsetandelen skrumper, mens digitaltrykk og nye digitale medier øker raskt. Det går i digital retning, men offsetteknologien har nok minst fem til ti år igjen, sier daglig leder Jarle Lundblad i Lundblad Media i Tromsø, som nylig anskaffet to nye digitale trykkpresser.
Digital trykk og digitale medier står for rundt 15 prosent hver hos Lundblad, mens offset står for de resterende 70 prosentene av trykkeriets totale omsetning på knappe 28 millioner kroner.
– Vi skal levere alle typer oppdrag og volum, men behovet for trykking av mindre opplag med korte tidsfrister øker markert, dermed også omfanget av digitaltrykt produksjon, sier Lundblad. Kvalitet og stabilitet bedres stadig og denne teknologien tar stadig volum fra offsettrykk, legger han til.
Nå har Lundblad skiftet ut sin gamle digitale maskinpark og kjøpt en Xerox 8080 med stift, fals og skjæreenhet, samt en Xerox 770.
Xerox 8080 maskinen er stort sett booket daglig på faste oppdrag, mens 770 produserer øvrig produksjon. Denne har allerede et godt belegg, men det er fortsatt rom for ytterligere oppdrag, forteller Lundblad.
– De nye maskinene gir oss kapasitet til å håndtere svingninger i produksjonsmengden, sier han.