Sky-baserte tjenester stadig viktigere

PUBLISERT: 7 desember 2012
OPPDATERT: 7 desember

50 prosent av beslutningstakere med ansvar for IT, betrakter cloud-computing som et viktig tema (Infotrends). Omtrent 71 prosent av den grafiske bransjen benytter cloudbasert verktøy i en eller annen form, rn andel som forventes å stige i løpet av et par år. Også Web2Print-leverandørene har sett mulighetene i skyen, og det er kommet mange løsninger der ute.

Cloud computing betyr at bedrifter slipper å ha en masse maskinvare, og er på andre måter også lønnsomt. For å drive web2print med egne servere trengs det mye utstyr, oppdatering, lisenser, vedlikehold, backup, overvåking og sikkerhet.

Fordelen ved et cloudbasert system er at de fleste jobbene ivaretas eksternt. Det kan være et godt sted å begynne, og er ofte enkelt å komme i gang med. De fleste systemer er skalerbare, slik at de kan tilpasses selskapets vekst og mange leverandører tilbyr overgang til lisens senere, til de som ønsker det. Det handler om hvorvidt man ønsker å eie løsningene selv, fordi et cloudbasert system betinger en viss relasjon til og avhengighet av leverandøren.

Startkostnadene er ofte lavere enn ved å kjøpe et Web2Print-system på lisens. Generelt består kostnadene av en startkost + et månedsgebyr, som regel basert på antall ordre, kunder og produkter. Man binder seg som regel for en periode (ofte 6-12 måneder). Vær oppmerksom på at det kan komme til en del skjulte kostnader som gebyrer for domener, antall websites, SSL-sertifikater, betalingstransaksjoner, antall brukere, antall mulige produkter samt antallet ordre i systemet. Cloudløsningene er ikke alltid det billigste alternativet.

Leverandører som Pageflex og Impleo tilbyr cloudbaserte Web2Print-løsninger.

Les videre

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Boxon lanserer KI-roboten Aiden

Boxon lanserer nå Aiden, en KI-bot som hjelper kunder med å finne riktig emballasje basert på deres unike behov. Foreløpig er det på den svenske Boxon nettsiden Aiden forefinnes.
Aiden

Ny KI-drevet printing plattform fra HP

HP har introdusert kunstig intelligens for printere for å gjøre utskriftsprosesser enklere, mer intuitive og feilfrie.
HP DesignJet T850 MFP - Lifestyle 06

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01