Ifølge det amerikanske markedsanalyseselskapet Epsilon Targetings årlige DR-undersøkelse Consumer Channel preference Study, foretrekker majoriteten av de amerikanske forbrukerne å motta reklame som DM. Seks av ti liker å motta DM om nye produkter.
Tallene viser også at bare 39 prosent liker å motta epost om nye produkter, og bare 6 prosent liker å motta reklame på mobilen. Mobilbrukerne foretrekker e-post og web som sine reklamekanaler.
De fleste forklarer at de foretrekker DM fordi de kan lese den når det passer dem (73 prosent), de kan referere til utsendelsen ved behov (61 prosent) og man kan ta informasjonen med seg (40 prosent).
Med hensyn til informasjonskilder og troverdighet havner venner og familie på topp hos 52 prosent, dagsaviser, nettsteder og søkemotorer hos 22 prosent. Lavest troverdighet har e-post (11 prosent), Facebook (8 prosent) og Youtube (6 prosent).
Annonsering i sosiale medier går tregt. 2011 sa 13 prosent av forbrukerne at de annonsene de hadde sett i sosiale medier var meningsfulle og hadde en viss verdi. I 2012 steg tallene til 14 prosent.