Mer trøbbel for Ipex 2014

Canon har trukket seg som utstiller på Ipex 2014. Den veletablerte grafiske bransjemessen rammes dermed av enda et hardt slag.
Tidligere har HP, Kodak og Xerox kunngjort at de ikke stiller på Ipex. I forrige uke var det dessuten stor uenighet mellom Printers Superstore og Ipex-arrangøren Informa, som ble anklaget for å ha gitt det britiske offsetmarkedet negativ PR.

Ifølge Printweek er Canons begrunnelse at det ikke lønner seg å være med på Ipex. Canon mener mer regionale og mer nisjepregede messer – også utenfor det grafiske markedet, gir mer. Canon skulle vært Ipex 2014s nest største utstiller, med sine 2.000 kvadratmeter – som nå altså er kansellert.

­– At Canon trekker sig fra Ipex er sensasjonelt, blant annet fordi deres europeiske sjef for det grafiske markedet, David Prescott, leder den messekomiteen som blant annet tok beslutningen om å flytte Ipex fra Birmingham til London, sier AGIs direktør Peter Ollén.

Allerede i sommer kom kanselleringene fra HP og Heidelberg fulgt av Xerox, Agfa og Komori. Men også flere er hoppet av som følge av at mange av de store har trukket seg.

– Det blir ikke bedre ved at Ipex sender uklare beskjeder til markedet. Tidligere skrev arrangøren at de vill endre Ipex til å bli «a thought leadership-event for the print-centric multi-channel marketing communications industry». Jeg fristes til å spørre om noen kan forstå hvem som dermed er målgruppen?

– Det er vanskelig å sitte stille i båten når utstillerne hopper over bord, men å begynne å omdefinere messen slik at de som fortsatt skal stille ut ikke kan kjenne igjen seg selv er kanskje ikke noen optimal løsning, avslutter Peter Ollén.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Luth Gruppen: Planlegger stand med CAD

Tekst: Roger Stormo | Foto: Luth Gruppen

Snart er det Sign, Print & Promotion messe, og hos Luth Gruppen har de bygget opp sin stand i et CAD-program og tester å flytte rundt maskinene så alt blir best mulig. Epsons siste modeller og det nyeste Summa skjærebordet er blant de tingene som skal lokke besøkerne.

Publisert av: 

Spesialeffekter hos Ricoh

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilder

Når Sign, Print & Promotion – messen endelig er en realitet så stiller Ricoh med sine kreative trykkpresser og tilhørende softvare som vil pirre de fleste. Vi opplever nå ett marked i stor endring etter nedstengingen, trykkvolumer går ned så det å tilføre økt verdi til trykksakene kommer til å bli fokus i årene som kommer sier Eivind Karfjell, salgssjef hos Ricoh Norge Graphic Communications. 

Publisert av: 

Kommer fra Danmark med Kongsberg

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

Blant våre utstillere på den kommende Sign, Print & Promotion-messen på Xmeetingpoint, Hellerudsletta 20-21. oktober vil du stifte bekjentskap med den danske firmaet Artwork Systems Nordic A/S. De distribuerer skjærebord fra Kongsberg Precision Cutting systemer og programvare samt CDI fra Esko.

Publisert av: 

Xaar med nytt printhode

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

En ledende leverandør av printhoder for trykkpresser fra forskjellige produsenter er inkjet-teknoselskapet Xaar. Nå har de lansert sitt nyeste skrivehode – Xaar Irix – som er utviklet for å sikre nøyaktig, pålitelig og enkel utskrift for koding og merking, produktprinting, funksjonelle væsker og 3D -utskrift.

Publisert av: