Canon har trukket seg som utstiller på Ipex 2014. Den veletablerte grafiske bransjemessen rammes dermed av enda et hardt slag.
Tidligere har HP, Kodak og Xerox kunngjort at de ikke stiller på Ipex. I forrige uke var det dessuten stor uenighet mellom Printers Superstore og Ipex-arrangøren Informa, som ble anklaget for å ha gitt det britiske offsetmarkedet negativ PR.
Ifølge Printweek er Canons begrunnelse at det ikke lønner seg å være med på Ipex. Canon mener mer regionale og mer nisjepregede messer – også utenfor det grafiske markedet, gir mer. Canon skulle vært Ipex 2014s nest største utstiller, med sine 2.000 kvadratmeter – som nå altså er kansellert.
– At Canon trekker sig fra Ipex er sensasjonelt, blant annet fordi deres europeiske sjef for det grafiske markedet, David Prescott, leder den messekomiteen som blant annet tok beslutningen om å flytte Ipex fra Birmingham til London, sier AGIs direktør Peter Ollén.
Allerede i sommer kom kanselleringene fra HP og Heidelberg fulgt av Xerox, Agfa og Komori. Men også flere er hoppet av som følge av at mange av de store har trukket seg.
– Det blir ikke bedre ved at Ipex sender uklare beskjeder til markedet. Tidligere skrev arrangøren at de vill endre Ipex til å bli «a thought leadership-event for the print-centric multi-channel marketing communications industry». Jeg fristes til å spørre om noen kan forstå hvem som dermed er målgruppen?
– Det er vanskelig å sitte stille i båten når utstillerne hopper over bord, men å begynne å omdefinere messen slik at de som fortsatt skal stille ut ikke kan kjenne igjen seg selv er kanskje ikke noen optimal løsning, avslutter Peter Ollén.