Representanter fra den nordiske trykkeribransjen møttes nylig for å drøfte fremtiden, under ledelse av den nordiske foreningen NOPA.
– Å komme sammen og dele erfaringer er en viktig for at vi skal satse riktig, sier Peder Schumacher, som leder NOPA.
På den to dager lange konferansen fikk deltakerne kjennskap til konjunktursiuasjonen både i Europa og verden, av sjefsøkonom Robert Bergqvist. Neste hovedtema var trykkeribransjens utfordringer, brakt til torgs av forskningsleder Mikko Grönlund från Universitetet i Åbo i Finland. Mikko pekte på de store forskjellene mellom trykkerier som går bra, og de som står foran en tøff fremtid.
Diskusjonene i forumet ble ledet av 07-sjefen Håvard Grjotheim og svenske Lars Lundström, som leder reklame- og produksjonsbyrået Citat.
NOPA ble grunnlagt i 1999, under navnet The Nordic Association of Heatset Printers, NAHP. I 2011 ble konseptet utviklet til å omfatte alle større offsettrykkerier, og navnet ble endret til The Nordic Offset Printing Association, NOPA. Organisasjonens mål er å være et møteforum og nettverk for ledende offsettrykkerier og leverandører. NOPA arrangerer seminarer og studiebesøk og driver bestemte prosjekter. For mer informasjon om NOPA, se www.nopa.nu.