Canon inviterte sine «presse-kunder» til konferansen «Print Sea» for sjuende gang denne uken. Nærmere 70 Imagepress-kunder var med Kiel-fergen på «grafiske cruise», der Canon hadde satt sammen et program som dekket det meste – fra moderne forbrukeratferd via utviklingen på mediesiden og ikke minst hvordan digitalprint blir et viktig instrument for merverdi.
Trykksakkjøper Matthew Parker fra England stilte spørsmål om hvorfor kundene er så opptatt av av å bare snakke pris. Etter Matthews mening er det bransjens egen feil, fordi den ikke inviterer til noe annet.
– Jeg får ti telefoner om dagen fra trykkerier som ønsker meg som kunde. Alle forteller de den samme historien: om kvalitet, service, miljøvennlig produksjon – og pris. De tre første leverer alle på, så det eneste som gjenstår som diskusjonstema er prisen. Når 40 trykkerier ser helt like ut, hvordan skal jeg da kunne velge det rette, spurte Matthew.
– Svaret blir dessverre at prisen får avgjøre. Det er praktisk talt ingen som spør hva jeg trenger, sa han før han kom med sine gode råd: Fokuser på kundens behov, finn ut hvor skoen trykker og skap løsninger som er av verdi for den spesielle kunden.
Andrew Harris fra Canon Europe snakket om verdien av trykksaker og presenterte Canons nye strategiverktøy, Svein Moe Ihler snakket om digitaltrykkets mulighet til å innta en større og viktigere plass i verdikjeden – for å nevne noe av det tilhørerne fikk presentert på årets Print Sea-konferanse.