Acuity med led populært

PUBLISERT: 1 juli 2013
OPPDATERT: 1 juli

Fespa 2013. Det merkes at Acuity med led-belysning er den mest populære maskinen hos Fujifilm. Herdingen av fargen med led-lys krever betydelig mindre energi enn uv. Samtidig er det mulig å bruke mer følsomme materialer, slike som ikke tåler høy varme.

– Lampene skal vare lengre enn 15 000 timer, sier Fujifilms nye selger i Sverige Michael Westin som er på Fespa. Til sammenligning varer en uv-lampe omtrent 1000 timer.

– Jeg synes også at fargen gjør materialet litt mer bøyelig sammenliknet med uv-herdede farger, sier Michael Westin.

Hvis man ikke trenger så høye hastigheter er led et godt alternativ. Fargen er dyrere fordi den skal herde ved den spesielle bølgelengden som led har, i stedet for det litt bredere spekteret som man oppnår med UV-lys. Per i dag kan heller ikke led-maskiner gjøres så raske. Fujifilms ligger på maksimalt 20 kvm i timen.

Med Acuity Led har Fujifilm istedet fokusert på fleksibilitet. Den har et nedfellbart bord på begge sider slik at den valgfritt kan køres rull-til-rull eller med ark.

– Materialet kan ha tykkelse på opp til 13 mm og maskinen har et godt dekkende helhvitt blekk. Och led-lampen er utviklet av Fujifilm, så de har kontroll med hele prosessen, tillegger IMG_3635Henrik Åkerman.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324