Acuity med led populært

PUBLISERT: 1 juli 2013
OPPDATERT: 1 juli

Fespa 2013. Det merkes at Acuity med led-belysning er den mest populære maskinen hos Fujifilm. Herdingen av fargen med led-lys krever betydelig mindre energi enn uv. Samtidig er det mulig å bruke mer følsomme materialer, slike som ikke tåler høy varme.

– Lampene skal vare lengre enn 15 000 timer, sier Fujifilms nye selger i Sverige Michael Westin som er på Fespa. Til sammenligning varer en uv-lampe omtrent 1000 timer.

– Jeg synes også at fargen gjør materialet litt mer bøyelig sammenliknet med uv-herdede farger, sier Michael Westin.

Hvis man ikke trenger så høye hastigheter er led et godt alternativ. Fargen er dyrere fordi den skal herde ved den spesielle bølgelengden som led har, i stedet for det litt bredere spekteret som man oppnår med UV-lys. Per i dag kan heller ikke led-maskiner gjøres så raske. Fujifilms ligger på maksimalt 20 kvm i timen.

Med Acuity Led har Fujifilm istedet fokusert på fleksibilitet. Den har et nedfellbart bord på begge sider slik at den valgfritt kan køres rull-til-rull eller med ark.

– Materialet kan ha tykkelse på opp til 13 mm og maskinen har et godt dekkende helhvitt blekk. Och led-lampen er utviklet av Fujifilm, så de har kontroll med hele prosessen, tillegger IMG_3635Henrik Åkerman.

Les videre

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Fresnyhet fra Kimla hos Alvøen

Alvøen selger fra før av to frese- og skjæremaskiner fra polske Kimla, som begge har industrien som hovedmålgruppe. Nå lanseres en CNC-fres som er rettet mot skilt- og messebransjen.
alvoen_kimla_bpfm_webb

Scanpack 2024 overtraff forventningene, sier fornøyde utstillere

Scanpack feirer 60 år og er sterkere enn noen gang. Nord-Europas ledende emballasjemesse trakk flere besøkende og utstillere i år enn i fjor – og reaksjonene var overveldende positive, ifølge Svenska Mässan.
60-arx

Flying start for Epsons etikettsatsing

Epson har produsert etikettpresser i over et tiår, men i Norden har selskapets fokus vært mer på tradisjonell trykking. Inntil nå. For rundt et år siden ble det også gjort en etikettsatsing her nord.
Epson-1-1024x683 (1)

Siste nytt

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage