2013 begynte tregt i Norden

PUBLISERT: 23 oktober 2013
OPPDATERT: 21 mars
IRM Første halvår 2013
IRM Første halvår 2013

Samtlige reklamemarkeder i Norden gikk tilbake i løpet av det første halvåret 2013 viser IRMs nye rapport «The Nordic Advertising Market». De samlede reklamekjøpene i nordisk media ble på 4,8 milliarder euro i første halvår 2013.

Totalt utgjorde kjøpt medieplass på det nordiske markedet drøyt 4,8 milliarder euro, hvilket innebærer en nedgang på 1,9 procent i forhold til tilsvarende periode i 2012. I lokale valutaer minket samtlige nordiske markeder i størrelse i fjor. Norge opplevde det minste tapet, kun 0,1 prosent relativt til første halvåret 2012. Tilbakegangen var størst i Finland der medieinvesteringene minket med drøyt 8 prosent. Danmark og Sverige havnet i midten med et tap på 3 respektive 3,9 prosent i perioden.

Norge er fortsatt det mest reklameintensive markedet i Norden. Reklameinvesteringer per innbygger var 260 euro i Norge i første halvår 2013. Deretter kommer Sverige med 189 euro, Danmark 177 og Finland med 130 euro per innbygger.

Rapporten er på engelsk og inneholder informasjon om annonseinvestering i Sverige, Norge, Finland og Danmark i årene 2008-2012 samt første halvåret 2012 og 2013.  Omsetning oppgis i euro samt lokal valuta. Følgende mediekategorier behandles: aviser og blader, tidsskrifter, kataloger, direkte reklame, utendørs, TV, radio, kino og internett. Publikasjonen er på 34 sider og koster 6 500 kr i IRMs onlinebutikk!

Siste nytt

Event bød på nye innsikter og muligheter innen storformat

Konkurransen i grafisk bransje er hard. Trykkeriene og skiltmakerne har likeverdige maskiner og tilbyr ofte de samme produktene innen storformat. Hvordan kan man skille seg ut og finne lønnsomme jobber?
Antalis-kollage
Event bød på nye innsikter og muligheter innen storformat

HP-sjefen om konkurranse: «Slik kan du skille deg ut»

Vil du være billigst i byen, eller den som tilbyr produkter som konkurrentene dine ikke selger? Uansett hva må du ha en forretningsstrategi for å navigere i markedet.
HP-Javier
HP-sjefen om konkurranse: «Slik kan du skille deg ut»

Roland lanserer ny printer for strukturerte flater

Roland DG lanserer en ny versjon av Dimense-printeren for 3D-effekter på utskrifter.
da-640-social-post_square_web
Roland lanserer ny printer for strukturerte flater

Milliarder i gjeld – Landa prøver å unngå konkurs

Den israelske produsenten av digitalpresser, Landa Digital Printing, har søkt retten om å stanse rettslige skritt knyttet til deres akutte økonomiske krise. Selskapet har gjeld tilsvarende nesten fem milliarder kroner.
landas10cockpit-1536x654
Milliarder i gjeld – Landa prøver å unngå konkurs

Les videre

Event bød på nye innsikter og muligheter innen storformat

Konkurransen i grafisk bransje er hard. Trykkeriene og skiltmakerne har likeverdige maskiner og tilbyr ofte de samme produktene innen storformat. Hvordan kan man skille seg ut og finne lønnsomme jobber?
Antalis-kollage
Event bød på nye innsikter og muligheter innen storformat

HP-sjefen om konkurranse: «Slik kan du skille deg ut»

Vil du være billigst i byen, eller den som tilbyr produkter som konkurrentene dine ikke selger? Uansett hva må du ha en forretningsstrategi for å navigere i markedet.
HP-Javier
HP-sjefen om konkurranse: «Slik kan du skille deg ut»

Milliarder i gjeld – Landa prøver å unngå konkurs

Den israelske produsenten av digitalpresser, Landa Digital Printing, har søkt retten om å stanse rettslige skritt knyttet til deres akutte økonomiske krise. Selskapet har gjeld tilsvarende nesten fem milliarder kroner.
landas10cockpit-1536x654
Milliarder i gjeld – Landa prøver å unngå konkurs

Ålgård Offset utvider – kjøper svenske Ruter-gruppen

Det norske trykkerikonsernet Ålgård Offset og Lars G Andersson, administrerende direktør i Ruter, overtar den svenske trykkerigruppen Ruter AB med datterselskapet Ruter Vellinge AB fra det Falkenberg-baserte selskapet Hannells Holding.
Ålgård Offset 2024
Ålgård Offset utvider – kjøper svenske Ruter-gruppen