2013 begynte tregt i Norden

PUBLISERT: 23 oktober 2013
OPPDATERT: 21 mars
IRM Første halvår 2013
IRM Første halvår 2013

Samtlige reklamemarkeder i Norden gikk tilbake i løpet av det første halvåret 2013 viser IRMs nye rapport «The Nordic Advertising Market». De samlede reklamekjøpene i nordisk media ble på 4,8 milliarder euro i første halvår 2013.

Totalt utgjorde kjøpt medieplass på det nordiske markedet drøyt 4,8 milliarder euro, hvilket innebærer en nedgang på 1,9 procent i forhold til tilsvarende periode i 2012. I lokale valutaer minket samtlige nordiske markeder i størrelse i fjor. Norge opplevde det minste tapet, kun 0,1 prosent relativt til første halvåret 2012. Tilbakegangen var størst i Finland der medieinvesteringene minket med drøyt 8 prosent. Danmark og Sverige havnet i midten med et tap på 3 respektive 3,9 prosent i perioden.

Norge er fortsatt det mest reklameintensive markedet i Norden. Reklameinvesteringer per innbygger var 260 euro i Norge i første halvår 2013. Deretter kommer Sverige med 189 euro, Danmark 177 og Finland med 130 euro per innbygger.

Rapporten er på engelsk og inneholder informasjon om annonseinvestering i Sverige, Norge, Finland og Danmark i årene 2008-2012 samt første halvåret 2012 og 2013.  Omsetning oppgis i euro samt lokal valuta. Følgende mediekategorier behandles: aviser og blader, tidsskrifter, kataloger, direkte reklame, utendørs, TV, radio, kino og internett. Publikasjonen er på 34 sider og koster 6 500 kr i IRMs onlinebutikk!

Les videre

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

NI Solutions viser fremtidens trykkproduksjon

Svenske NI Solutions retter seg mot en bred kundekrets i grafisk bransje, deriblant storformatprodusenter, trykkerier, prepressavdelinger, emballasje- og etikettprodusenter.
NI 1 w

Viser egenutviklet teip-serie

Teippåføringsmaskiner og et eget utvalg av teip. Dette er hva svenske Sale Europe fremhever på sin stand under Sign, Print & Promotion, 19.-20. Mars.
Sale Europe kollage

Siste nytt

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

Norgespremiere for Plockmatics nye DigiFold Ultra

På Drupa i fjor drysset Plockmatic ut nyheter, ikke minst en oppgradert versjon av Morgana DigiFold Ultra. Den vises nå i Norge for første gang.
Plockmatic-1-1024x683