
Samtlige reklamemarkeder i Norden gikk tilbake i løpet av det første halvåret 2013 viser IRMs nye rapport «The Nordic Advertising Market». De samlede reklamekjøpene i nordisk media ble på 4,8 milliarder euro i første halvår 2013.
Totalt utgjorde kjøpt medieplass på det nordiske markedet drøyt 4,8 milliarder euro, hvilket innebærer en nedgang på 1,9 procent i forhold til tilsvarende periode i 2012. I lokale valutaer minket samtlige nordiske markeder i størrelse i fjor. Norge opplevde det minste tapet, kun 0,1 prosent relativt til første halvåret 2012. Tilbakegangen var størst i Finland der medieinvesteringene minket med drøyt 8 prosent. Danmark og Sverige havnet i midten med et tap på 3 respektive 3,9 prosent i perioden.
Norge er fortsatt det mest reklameintensive markedet i Norden. Reklameinvesteringer per innbygger var 260 euro i Norge i første halvår 2013. Deretter kommer Sverige med 189 euro, Danmark 177 og Finland med 130 euro per innbygger.
Rapporten er på engelsk og inneholder informasjon om annonseinvestering i Sverige, Norge, Finland og Danmark i årene 2008-2012 samt første halvåret 2012 og 2013. Omsetning oppgis i euro samt lokal valuta. Følgende mediekategorier behandles: aviser og blader, tidsskrifter, kataloger, direkte reklame, utendørs, TV, radio, kino og internett. Publikasjonen er på 34 sider og koster 6 500 kr i IRMs onlinebutikk!