Adobe presenterer nye verktøy til Adobe Analytics, som hjelper virksomheter å måle og analysere deres digitale markedsføring. En ny, såkalt Anomali-funksjon kan på bakgrunn av historiske data forutsi antall besøkende i en nettbutikk eller om internettsalget vil endre seg i uventet retning. Samtidig kan man dykke helt ned i sine data og fortløpende følge forretningens utvikling takket være oppdateringer hvert femte sekund.
– Det er et økende krav om å kunne dokumentere innsatsen til de digitale markedsføringsbudsjettene. Med Adobe Analytics tilbyr vi en av markedets mest komplekse løsninger. Den gjør det mulig å forutsi avvik i forventet webtrafikk eller -salg, se forretningsdata i et fugleperspektiv og zoome helt inn på enkelte datapunkter, sier Jens Bengtsson, Solution Expert hos Adobe i Norden.
Man kan også benytte Anomal-funksjonen via Adobe Analytics’ iOS- app for mobile enheter, eksempelvis iPads. Man kan også få tilgang til funksjonen via spesialutviklede marketing-dashboard gjennom åpne API’er, hvis man arbeider med andre løsninger innen digital markedsføring. I dag benytter Adobe Analytics-kunder 309.000 rapporter og overvåker over 58.000 dashboard daglig.
Det nye settet for programvareutvikling (SDK) gir full adgang til å analysere data som er samlet inn fra mobile apper i Adobe Analytics.
– Nå kan markedsførere dessuten tilpasse innholdet i sine apper basert på hvor kundene befinner seg. De kan også analysere kundenes atferd inne i appen, og løpende sikre den beste opplevelsen og endre arkitekturen hvis kundene f.eks. står fast, legger Jens Bengtsson til.
Funksjonen «In-app Conversion Analysis» analyserer tiden en bruker er inne i en app, og viser hva brukeren gjør i programmet. Denne funksjonen kan være nyttig for å identifisere gode app-opplevelser og vise hvor brukerne blir stående fast. I gjennomsnitt brukes 87 prosent av all tid på smarttelefoner i mobile apper, andelen er 76 prosent for nettbrett. Hvert kvartal måler Adobe mer enn 400 milliarder kjøp via apper og mobile nettsteder.
De nye funksjonene i Adobe Analytics forventes å være tilgjengelige senere dette kvartalet.