Bøker og media minker i ehandelen

PUBLISERT: 8 november 2013
OPPDATERT: 21 mars

magazines_390Det siste e-barometeret fra HUI Research, Svensk Distanshandel og Post Nord viser til en forverret økning i e-handelen. Kvartalsrapporten gjelder det tredje kvartalet i år og viser at media har gått dårligst.
Bøker & media minket med fire prosent. Dette sammenliknet med en generell økning for hele e-handelssektoren på 13 prosent. Det er en minkning sammenliknet med årets to første kvartaler da økningen lå på 18 respektive 19 prosent.
Siden e-barometeret startet med å publisere tallene for e-handel innen ulike områder i 2011 er dette første gang man noterer en negativ vekst.
HUI Research, Svensk Distanshandel og Post Nord regner med bedre tall for e-handelen under juleperioden i år. Man beregner også at e-handelen i løpet av 2013 kommer til å omsette 37,3 milliarder kroner. Det tilsvarer en salgsvekst på 18 prosent.

I Norge utgis det ikke kvartalsvise rapporter men halvårlige, publisert av Bring. Tallene fra første halvår i 2013 viser at den kraftige veksten i norsk netthandel fortsetter også i år. Bare fra januar til mai i år har netthandelen økt med nesten ni prosent, mens butikkhandelen økt med bare rett over én prosent i samme periode, opplyser Bring.
Det som kjøpes mest over nett er data, lyd- og bildeprodukter, noe som stod for rundt 30 prosent av omsetningen i netthandelen i fjor. Deretter kommer klær, sko og tilbehør med 16 prosent og helse- og velværeprodukter med ni prosent. Bøker økte med ca 8,5 prosent.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324