Det siste e-barometeret fra HUI Research, Svensk Distanshandel og Post Nord viser til en forverret økning i e-handelen. Kvartalsrapporten gjelder det tredje kvartalet i år og viser at media har gått dårligst.
Bøker & media minket med fire prosent. Dette sammenliknet med en generell økning for hele e-handelssektoren på 13 prosent. Det er en minkning sammenliknet med årets to første kvartaler da økningen lå på 18 respektive 19 prosent.
Siden e-barometeret startet med å publisere tallene for e-handel innen ulike områder i 2011 er dette første gang man noterer en negativ vekst.
HUI Research, Svensk Distanshandel og Post Nord regner med bedre tall for e-handelen under juleperioden i år. Man beregner også at e-handelen i løpet av 2013 kommer til å omsette 37,3 milliarder kroner. Det tilsvarer en salgsvekst på 18 prosent.
I Norge utgis det ikke kvartalsvise rapporter men halvårlige, publisert av Bring. Tallene fra første halvår i 2013 viser at den kraftige veksten i norsk netthandel fortsetter også i år. Bare fra januar til mai i år har netthandelen økt med nesten ni prosent, mens butikkhandelen økt med bare rett over én prosent i samme periode, opplyser Bring.
Det som kjøpes mest over nett er data, lyd- og bildeprodukter, noe som stod for rundt 30 prosent av omsetningen i netthandelen i fjor. Deretter kommer klær, sko og tilbehør med 16 prosent og helse- og velværeprodukter med ni prosent. Bøker økte med ca 8,5 prosent.