Digitale publikasjoner tredoblet lesertallet på ett år

PUBLISERT: 12 desember 2013
OPPDATERT: 21 mars
Hermine Coyet Ohlen
Hermine Coyet Ohlen

Til sammen har digitale publikasjoner som baserer seg på Adobes digitale publiseringsløsning (DPS) tredoblet antallet unike lesere siden 2012. Tre av fire digitale publik
asjoner lages nå med denne løsningen, og det er gjort 150 millioner nedlastinger av DPS-publikasjoner på mindre enn tre år. Adobe forventer at den digitale publiseringen vil øke ytterligere når .folio-formatet blir til Free License.

Nye tall* viser at Adobe Digital Publishing Suite (DPS) globalt blir brukt av mer enn tre av fire digitale publikasjoner som leses på mobile enheter. Dermed er løsningen den ledende digitale publiseringsplattformen i dag. I tillegg viser tall at digitale magasiner opplever høy vekst og stort leserengasjement ved bruk av DPS. Mindre enn tre år etter lanseringen av Adobes DPS-løsning er det blitt lastet ned mer enn 150 millioner DPS-publikasjoner som kan leses på både nettbrett og smarttelefoner.

I løpet av de siste tolv månedene har utgivere som har valgt DPS fått mer enn tre ganger så mange unike lesere til sine digitale utgaver som i 2012. Samtidig er lesere av digitale magasiner mer engasjert. Hver abonnent bruker i gjennomsnitt 50 minutter* hver måned på DPS-utgaver. Det høye tidsforbruket skyldes bl.a. alle de interaktive elementene.

– Løsningen åpner for en mer engasjerende leseropplevelse og bedre muligheter for målrettet in-app-markedsføring. Dette gir utgivere de verktøyene de trenger for å øke det digitale opplaget betydelig, sier Dan Andersson, nordisk salgssjef for Adobe DPS.

Et av Sveriges ledende motemagasiner – Elle – har valgt å publisere med en DPS-løsning med samme høye bildekvalitet og uttrykk, men med helt nye interaktive designmuligheter som gir en mer komplett leseropplevelse.

– Siden vi startet med DPS-versjonen av Elle for iPad og iPhone har vi vært blant de mest leste publikasjonene i Newsstand-kategorien i den svenske app-store. I vår digitale versjon vi har interaktive elementer som f.eks. video og lenker til eksterne sider, noe som resulterer i en annerledes leseropplevelse enn i den trykte versjonen. Samtidig har løsningen betydd at vi har utvidet vår kundebase blant folk i utlandet, sier Hermine Coyet Ohlen, Elles sjefsredaktør.

Ikke bare for tradisjonelle utgivere
Det er ikke bare forlag som bruker DPS-løsningen for å publisere digitalt. Andre virksomheter, som Sandvik Coromant, verdens ledende innen verktøy og verktøyløsninger, benytter DPS når de skal presentere sine nyeste produkter og løsninger for kundene.

– Vi har valgt å komplettere våre trykte publikasjoner med en interaktiv katalog som bl.a. tilbyr 3D-modeller og video, og som sammen gir en mer opplevelsesbasert og tiltalende leseropplevelse. Dette har vi ikke kunnet gjøre med tradisjonelle kataloger, sier Sofia Lindholm, Manager Technical Marketing Material hos Sandvik Coromant.

Funksjonene i DPS øker lesernes engasjement
Adobes DPS-løsning inneholder en rekke markedsføringsverktøy som kan bidra til å øke antall lesere og som skreddersys til hver utgivelse. Dette inkluderer funksjoner som deling av artikler på Facebook, Twitter og Pinterest, gratis sniktitt på artikler eller utgaver, samt varslinger som gjør leserne oppmerksomme på nytt innhold.

Adobe har laget en Best Practices Guide som hjelper utgivere med å utnytte DPS-funksjonene til det fulle, slik at man kan skape oppmerksomhet, samle inn data, finne de beste prisene og abonnementstilbudene, samt få størst mulig antall lesere og kjøpskonvertering.

.folio blir snart Free License
I første kvartal 2014 vil de tekniske spesifikasjonene for .folio-formatet, som brukes til å produsere digitale publikasjoner, bli frigitt under «Free License». Adobe forventer at dette vil akselerere bruken av digital publisering ytterligere og gjøre det mulig for kiosker å produsere sine egne apper for å vise digitale magasiner produsert ved hjelp av DPS.

Les videre

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

"Om et år snakker vi ikke mer om KI, vi bare bruker det"

På vårseminaret til Grafisk bransjeforening Øst i Horten skal de blant annet snakke om KI - kunstig intelligens, og hva det betyr for grafisk bransje og andre industriområder. Men om et år eller to vil vi ikke lenger ha foredrag og kurs i KI - det vil være integrert i eksisterende programvare og vi kommer bare til å bruke det uten å tenke så nøye over teknologien bak. Det mener i hvert fall Kåre Bjørn Jensen fra Intellia Consulting.
Kare_01

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag