Digitale publikasjoner tredoblet lesertallet på ett år

PUBLISERT: 12 desember 2013
OPPDATERT: 21 mars
Hermine Coyet Ohlen
Hermine Coyet Ohlen

Til sammen har digitale publikasjoner som baserer seg på Adobes digitale publiseringsløsning (DPS) tredoblet antallet unike lesere siden 2012. Tre av fire digitale publik
asjoner lages nå med denne løsningen, og det er gjort 150 millioner nedlastinger av DPS-publikasjoner på mindre enn tre år. Adobe forventer at den digitale publiseringen vil øke ytterligere når .folio-formatet blir til Free License.

Nye tall* viser at Adobe Digital Publishing Suite (DPS) globalt blir brukt av mer enn tre av fire digitale publikasjoner som leses på mobile enheter. Dermed er løsningen den ledende digitale publiseringsplattformen i dag. I tillegg viser tall at digitale magasiner opplever høy vekst og stort leserengasjement ved bruk av DPS. Mindre enn tre år etter lanseringen av Adobes DPS-løsning er det blitt lastet ned mer enn 150 millioner DPS-publikasjoner som kan leses på både nettbrett og smarttelefoner.

I løpet av de siste tolv månedene har utgivere som har valgt DPS fått mer enn tre ganger så mange unike lesere til sine digitale utgaver som i 2012. Samtidig er lesere av digitale magasiner mer engasjert. Hver abonnent bruker i gjennomsnitt 50 minutter* hver måned på DPS-utgaver. Det høye tidsforbruket skyldes bl.a. alle de interaktive elementene.

– Løsningen åpner for en mer engasjerende leseropplevelse og bedre muligheter for målrettet in-app-markedsføring. Dette gir utgivere de verktøyene de trenger for å øke det digitale opplaget betydelig, sier Dan Andersson, nordisk salgssjef for Adobe DPS.

Et av Sveriges ledende motemagasiner – Elle – har valgt å publisere med en DPS-løsning med samme høye bildekvalitet og uttrykk, men med helt nye interaktive designmuligheter som gir en mer komplett leseropplevelse.

– Siden vi startet med DPS-versjonen av Elle for iPad og iPhone har vi vært blant de mest leste publikasjonene i Newsstand-kategorien i den svenske app-store. I vår digitale versjon vi har interaktive elementer som f.eks. video og lenker til eksterne sider, noe som resulterer i en annerledes leseropplevelse enn i den trykte versjonen. Samtidig har løsningen betydd at vi har utvidet vår kundebase blant folk i utlandet, sier Hermine Coyet Ohlen, Elles sjefsredaktør.

Ikke bare for tradisjonelle utgivere
Det er ikke bare forlag som bruker DPS-løsningen for å publisere digitalt. Andre virksomheter, som Sandvik Coromant, verdens ledende innen verktøy og verktøyløsninger, benytter DPS når de skal presentere sine nyeste produkter og løsninger for kundene.

– Vi har valgt å komplettere våre trykte publikasjoner med en interaktiv katalog som bl.a. tilbyr 3D-modeller og video, og som sammen gir en mer opplevelsesbasert og tiltalende leseropplevelse. Dette har vi ikke kunnet gjøre med tradisjonelle kataloger, sier Sofia Lindholm, Manager Technical Marketing Material hos Sandvik Coromant.

Funksjonene i DPS øker lesernes engasjement
Adobes DPS-løsning inneholder en rekke markedsføringsverktøy som kan bidra til å øke antall lesere og som skreddersys til hver utgivelse. Dette inkluderer funksjoner som deling av artikler på Facebook, Twitter og Pinterest, gratis sniktitt på artikler eller utgaver, samt varslinger som gjør leserne oppmerksomme på nytt innhold.

Adobe har laget en Best Practices Guide som hjelper utgivere med å utnytte DPS-funksjonene til det fulle, slik at man kan skape oppmerksomhet, samle inn data, finne de beste prisene og abonnementstilbudene, samt få størst mulig antall lesere og kjøpskonvertering.

.folio blir snart Free License
I første kvartal 2014 vil de tekniske spesifikasjonene for .folio-formatet, som brukes til å produsere digitale publikasjoner, bli frigitt under «Free License». Adobe forventer at dette vil akselerere bruken av digital publisering ytterligere og gjøre det mulig for kiosker å produsere sine egne apper for å vise digitale magasiner produsert ved hjelp av DPS.

Siste nytt

Durst satser på egen flatbed når Vanguard fases ut

På årets Fespa bød Durst Group på fire premierer, ikke minst den nye flatbed-modellen P5 X, som blir selskapets sterke kort i Europa når salget av Vanguard opphører.
Durst-Christian-1024x683
Durst satser på egen flatbed når Vanguard fases ut

Omtagning for Marabu efter Vanguards sorti

Blekkprodusent og maskinforhandler Marabu ser etter nye partnere. Det ble nylig besluttet at Vanguard, som produserer planskrivere, forlater det europeiske markedet til fordel for Durst, som eier merket.
DSC0228
Omtagning for Marabu efter Vanguards sorti

Fiery ønsker å være din printers hjerne

Fiery fokuserte på "den digitale fabrikken" under Fespamessen. De demonstrerte Rip-programmet sitt, Digital Factory, sammen med DTF-printeren Epson G6000.
fieryDSC0258
Fiery ønsker å være din printers hjerne

Labelexpo utvides med falsekartong

Fra og med i år inkluderer Labelexpo Europe som arrangeres i Barcelona fra 16.–19. September, faslkartongteknologi sammen med etiketter og fleksibel emballasje.
Screenshot
Labelexpo utvides med falsekartong

Les videre

Durst satser på egen flatbed når Vanguard fases ut

På årets Fespa bød Durst Group på fire premierer, ikke minst den nye flatbed-modellen P5 X, som blir selskapets sterke kort i Europa når salget av Vanguard opphører.
Durst-Christian-1024x683
Durst satser på egen flatbed når Vanguard fases ut

Omtagning for Marabu efter Vanguards sorti

Blekkprodusent og maskinforhandler Marabu ser etter nye partnere. Det ble nylig besluttet at Vanguard, som produserer planskrivere, forlater det europeiske markedet til fordel for Durst, som eier merket.
DSC0228
Omtagning for Marabu efter Vanguards sorti

Fiery ønsker å være din printers hjerne

Fiery fokuserte på "den digitale fabrikken" under Fespamessen. De demonstrerte Rip-programmet sitt, Digital Factory, sammen med DTF-printeren Epson G6000.
fieryDSC0258
Fiery ønsker å være din printers hjerne

Labelexpo utvides med falsekartong

Fra og med i år inkluderer Labelexpo Europe som arrangeres i Barcelona fra 16.–19. September, faslkartongteknologi sammen med etiketter og fleksibel emballasje.
Screenshot
Labelexpo utvides med falsekartong