CopyCat begeistret for lynrask storformat

PUBLISERT: 10 januar 2014
OPPDATERT: 21 mars

CopyCat har fått landets første av Xerox nye storformatskriver IJP 2000 i hus. Begeistringen er til å ta og føle på når vi besøker avdelingen på Skøyen i Oslo. – Vi er rett og slett imponert! Kombinasjonen av hastighet og kvalitet er i en klasse for seg, sier Geir Thorbjørnsen, daglig leder i CopyCat.

 

CopyCat har mange arkitektkontorer som kunder. Prospekter på arkitektjobber er et aktuelt område for den nye storformatløsningen.
CopyCat har mange arkitektkontorer som kunder. Prospekter på arkitektjobber er et aktuelt område for den nye storformatløsningen.

 

”Plakater on demand”
Landets første av den nye storformatløsningen Xerox Wide Format IJP2000 ble installert i desember hos CopyCats avdeling på Skøyen. Det blir neppe den eneste CopyCat-avdelingen med denne løsningen, for CopyCat-teamet prøver på ingen måte å skjule sin begeistring. Helt siden starten i 1996 har kjedens filosofi vært å tilby umiddelbar trykkstart og levering der kundene befinner seg. Nå ser Geir Thorbjørnsen og kollegene hans at forutsetningene for å leve opp til filosofien er sterkere enn noen gang.

 

Ti plakater i timen imponerer hos CopyCat-teamet.
Ti plakater i minuttet  imponerer hos CopyCat-teamet.

 

– Vi har opplevd mange generasjonsskifter innenfor grafisk teknologi, men knapt noen enkelt produksjonsmaskin har imponert oss mer enn denne, sier Geir Thorbjørnsen. Det skyldes først og fremst at Xerox har lyktes med å forene høy hastighet med en grafisk kvalitet som duger til det meste av innendørs bruk. En plakat i 70×100-format er unnagjort på rundt 6 sekunder, det betyr 10 plakater i minuttet, eller 600 i timen. Plakater har i mindre grad enn andre trykksaker vært ”print on demand”, fordi produksjonsutstyret har vært kapital- og arealkrevende. – Når hastigheten nå kommer opp på dette nivået for en printer som kan plasseres i de fleste lokaler, betyr det at kundene kan få produsert 10, 20 eller faktisk 100 plakater mens de tar en kaffekopp og venter, legger Geir Thorbjørnsen til.

 

Når det kommer en 70x100 plakat i høy kvalitet hvert sjette sekund, betyr det at også plakater er blitt print on demand.
Når det kommer en 70×100 plakat i høy kvalitet hvert sjette sekund, betyr det at også plakater er blitt print on demand.

 

Fastmonterte skrivehoder
Hemmeligheten med den imponerende hastigheten til Xerox Wide Format IJP 2000 er fastmonterte skrivehoder, i motsetning til skrivehoder som beveger seg frem og tilbake over materialet. Fem faste skrivehoder kombineres med presis fremtrekksteknologi, høykvalitets blekk og dyser, Caldera Grand RIP og unik Xerox-teknologi. Med fire medieruller plassert i lett tilgjengelige magasinskuffer, samt innebygd kutter, kommer en ny plakat ut hvert sjette sekund. Hos CopyCat ser de for seg å standardisere på fire materialtyper; to matte papirtyper og ett blankt, samt ett materiale for produksjon av roll-ups. – Vi ser dette som en perfekt løsning for produksjon av butikkplakater og for eksempel prosjektbeskrivelser fra de mange arkitektfirmaene som benytter tjenestene våre. I tillegg tror vi denne løsningen kan bidra til fremtidig vekst for plakater med variable data. Utvilsomt er dette en printer som vil passe perfekt i mange av våre avdelinger, i tråd med CopyCats grunntanke om at produksjonen skal ligge der kundene befinner seg. Med kompakt utforming og lave driftskostnader er dette en utmerket løsning for de fleste typer storformatproduksjon for innendørs bruk. I et presset grafisk marked ser vi at mange offsettrykkerier fallbyr plakattrykk i mindre opplag. Her bidrar Xerox til at vi vil stå enda sterkere i konkurransen med disse, sier Geir Torbjørnsen.

 

Vi ser mange anvendelsesområder og et potensial i mange av avdelingene våre, sier Geir Thorbjørnsen i CopyCat. Her sammen med Kjetil Fosstvedt i BizDoc.
Vi ser mange anvendelsesområder og et potensial i mange av avdelingene våre, sier Geir Thorbjørnsen i CopyCat. Her sammen med Kjetil Fosstvedt i BizDoc.

Teknologi som gir forsprang
Xerox Wide Format IJP 2000 ble første gang vist på Drupa i 2012, deretter på storformatmessen Fespa. Key Account Manager Kjetil Fosstvedt hos Xerox-distributør BizDoc bekrefter at flere installasjoner er på gang. – Den andre installasjonen pågår nå, og flere kommer, for dette er en produksjonsløsning som virkelig gir konkurransefordeler. CopyCat har alltid vært tidlig ute med ny teknologi, så vi er ikke overrasket over at de benyttet anledningen til å skaffe seg et forsprang i en spennende del av markedet, sier Kjetil Fosstvedt.

 

CopyCat
CopyCat ble etablert i 1996, og har i dag avdelinger i Oslo, Lysaker, Drammen, Ski, Lillestrøm og Trondheim, totalt 11 avdelinger. CopyCat tilbyr alle typer trykksaker basert på digitaltrykk, samt ulike tjenester knyttet til design, kampanjer, krysspublisering, web2print med mer.

 

Xerox Wide Format IJP 2000
Storformatskriver for innendørsmaterialer. Hastighet: 15,2 cm i sekundet, dvs 10 stk 70 x 100 plakater i minuttet med full kvalitet. Maks format 1,06 x 30 meter, minimumsformat 28 x 21 cm. Oppløsning 1600 x 1600 dpi, CMYK vannbestandig blekk, 4 materialskuffer, materialer fra 64 til 190 g/kvm. Innebygd kutter som skjærer på tvers av lengderetningen.

Siste nytt

Unike prosjekter er drivkraften for Colormaster

Produksjon av en gigantisk melkesjokolade for en TV-produksjon den ene dagen, fotoutskrifter til utstilling den neste og butikkmaterialer den tredje. Hos Oslotrykkeriet Colormaster er ingen dager like.
Colorado 1

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Roland DG øker printhastigheten på 3D-objekter markant

Roland DG kunngjør VersaOBJECT LO-640/300-serien, som muliggjør høypresisjons printing direkte på tredimensjonale objekter av nesten alle slag. Dette er printing som ellers gjøres med tampong- eller silketrykk.
versaobject_lo_640_300

Agfa utvider Anapurna Ciervo-familien med mindre modeller

Agfa utvider sin Anapurna Ciervo-familie med den nye Ciervo H2050-modellen.
AnapurnaCiervo_H2050

Les videre

Summa demonstrerer den nye V-serien og DTF-kutter

For snart tre år siden kjøpte Summa den italienske skjærebordprodusenten Valiani. Nå slippes den første fellesløsningen, V-serien.
Summa-V-w-1024x683

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1